Universitaire start-up succesvol in VS

Het bioinformaticabedrijf CrimsonBase heeft met zijn software voor DNA-onderzoek toegang gevonden tot de Amerikaanse markt. De jonge Utrechtse onderneming sloot een overeenkomst met de grote distributeur Micronic North America.

Crimson Base maakt onderdeel uit van het bedrijfsverzamelgebouw Utrecht Inc. in het Kruytgebouw in De Uithof. Oprichter van het bedrijf is Eric Lammertsma, student Science & Business Management. Ook zijn broer Paul en Mathijs Lagerberg, beiden masterstudenten Informatica, zijn betrokken bij de onderneming. Het drietal schakelt geregeld universitaire stagiairs met een bio-achtergrond in.

De software van CrimsonBase, QuickGene genaamd, wordt gebruikt om DNA-onderzoek en -analyse te versnellen en potentiële fouten te voorkomen. Eric Lammertsma studeerde eerder Biomedische Wetenschappen en deed onderzoek in Yale. Hij keerde terug naar Utrecht om het product waar hij aan werkte verder te ontwikkelen. “Software die wij als onderzoekers tot onze beschikking hebben is hopeloos verouderd, incompleet en moeilijk in gebruik,” zegt Lammertsma. “Op alle fronten kan het beter.”

Micronic North America biedt opslagoplossingen voor biologisch en medisch materiaal. Door de distributieovereenkomst met de Utrechtse start-up kan het bedrijf nu ook software voor moleculair biologen leveren in Noord- en Zuid-Amerika. De erkenning uit de Verenigde Staten is een aangename verrassing voor Lammertsma. "We zijn pas net begonnen met het zoeken naar verkooppartners en dat is meteen ontzettend hard gegaan.”

Eric Lammertsma is sinds de start van deze site in april een van de opiniemakers voor DUB.

XB