Universiteit doet aangifte tegen krakers

De universiteit gaat zaterdag aangifte doen tegen de krakers die een voormalig pand van de faculteit Diergeneeskunde bezet houden. Vrijdag trad een wet in werking die kraken illegaal maakt.

De universiteit noemt de situatie in het pand onveilig, ondermeer vanwege de aanwezigheid van asbest. Wat de gevolgen zijn van de aangifte blijft vooralsnog onduidelijk. Het Openbaar Ministerie liet eerder weten bij aangiften niet onmiddellijk tot actie over te gaan. Het OM wil eerst “een prioritering” aanbrengen.

De krakers reageerden verrast op de aankondiging van de universiteit. Volgens woordvoerster Judith stond de groep welwillend tegenover een recent verzoek van de universiteit om een nieuwe asbestmeting in het gebouw te mogen doen.  “Vreemd dat daar dan niet even op wordt gewacht.”

De universiteit zal zaterdag overigens ook aangifte doen van de vernielingen die het gevolg zijn van de schermutselingen die donderdagnacht in het gebouw plaatsvonden.

XB