Universiteit spant kort geding aan tegen krakers

De Universiteit Utrecht wil dat de krakers die het voormalige onderkomen van de afdeling Landbouwhuisdieren aan de Marburglaan bezet houden met onmiddellijke ingang vertrekken. Donderdag dient een kort geding voor de Utrechtse rechtbank.

Volgens de universiteit hebben aanvullende asbestmetingen die onlangs in het pand werden verricht, bevestigd dat er sprake is van een onacceptabele situatie. “Met het oog op de veiligheid en de gezondheid van de krakers zelf, maar ook van iedereen die mogelijk toegang tot het pand heeft, willen we dat de krakers het gebouw verlaten”, verklaart een woordvoerder de juridische stap van de UU.

De groep jongeren die het gebouw gekraakt hebben, zien in de aanvullende metingen geen aanleiding om op te stappen. “Er is sprake van lage concentraties asbest en ook nog eens van een weinig gevaarlijke soort", aldus woordvoerder Judith. "Zolang we zogenoemde beheersmaatregelen nemen is er weinig aan de hand. Dat betekent dat wij –voor onze eigen bestwil- heel strikt zijn als het gaat om het dweilen van de vloeren en het dichten van kieren waar mogelijk stof uit zou kunnen dwarrelen.”

De krakers betreuren de rechtsgang van de UU. Volgens hen hadden de twee partijen in onderling overleg tot afspraken kunnen komen over een verlengd verblijf van de groep tot de aanvang van de sloop van het gebouw. Daarmee zou begin december moeten worden begonnen.

De rechtszaak dient donderdagochtend om 11 uur.

XB

Tags: kraken | asbest