Universiteit Utrecht op een na beste Nederlandse merk

De Universiteit Utrecht is de op een na hoogst genoteerde Nederlandse instelling in de nieuwe World Reputation Ranking van de Times Higher Education. TU Delft staat op plaats 49 in de lijst en staat hiermee het hoogst genoteerd. De lijst geeft de reputatie van onderzoek en onderwijs onder wetenschappers weer.

De Universiteit Utrecht deelt samen met andere instellingen plaats 71 tot en met 80 op de lijst. De Universiteit Leiden en de Universiteit van Amsterdam scoren allebei tussen de 81 en 90. Volgens de onderzoekers zijn de verschillen tussen de universiteiten hier zo klein, dat deze maar beter per tien gebundeld konden worden.

De samenstellers van de lijst baseren zich op de uitgebreidere World University Rankings van de Times Higher Education, waarvoor de reputatie van het onderwijs en het onderzoek van instellingen een van de indicatoren is.

Meer dan dertienduizend ervaren wetenschappers uit 131 landen vulden de enquête over de reputatie van universiteiten in. Ze moesten onder meer de vraag beantwoorden welke universiteit ze bachelorstudenten zouden aanraden om het beste onderwijs in hun vakgebied te krijgen.

Hoe de rangorde precies tot stand komt, is niet duidelijk, want de data blijven geheim. “De methodologie wordt wel in hoofdlijnen verklaard, maar de data zitten in een black box”, zegt hoogleraar Ton van Raan, deskundige in het meten van onderzoekskwaliteit en maker van de Leiden Ranking, die volgende maand verschijnt. “Dit is immers geen wetenschappelijke publicatie, maar een commercieel product.”

Het is de samenstellers niet gelukt om de goede naam van een universiteit in een score te vangen, vindt Van Raan: “De reputatie van een aantal Koreaanse en Chinese universiteiten, en die van de Lomonosov Universiteit Moskou, om maar een paar voorbeelden te noemen, is volgens deze reputatie-ranking veel sterker dan die van Europese topuniversiteiten. Dat is gewoon onzin.”

In de algehele World University Rankings van 2010 werd overigens voor het eerst minder gewicht toegekend aan de reputatie van een universiteit. De methodiek van de omstreden ranglijst was na jaren van kritiek aangepast. Dat had gevolgen: geen enkele Nederlandse universiteit kwam meer in de top honderd voor.

Volgens Van Raan is de enige betrouwbare maat voor wetenschappelijke kracht van universiteiten een meting van de zogeheten ‘impactscore’, oftewel de wetenschappelijke invloed per publicatie. Daar kijkt de THE wel naar, maar niet op de juiste manier: “In de impact-ranking van de THE staat de universiteit van Alexandrië in Egypte op de vierde plaats wereldwijd. Niet te geloven, en ook volkomen onjuist.”

Hoger Onderwijs Persbureau