Universiteit wil weer kamers bouwen in De Uithof

De universiteit heeft de intentie om weer te gaan bouwen in De Uithof. Binnen enkele jaren moeten er nieuwe studentenwoningen staan in de zuidoost-hoek van het universiteitsterrein.

Wethouder Harrie Bosch van Wonen meldde woensdagochtend bij de feestelijke start van het Huurteam Utrecht dat hij vorige week een positief gesprek heeft gehad met het universiteitsbestuur. Bosch maakt zich sterk voor het campuswonen in De Uithof. In het nieuwe bestemmingsplan dat dit voorjaar werd vastgesteld is volgens hem nog ruimte voor meer dan 2000 extra woningen. Voor 2014 wil de wethouder graag 500 studentenwoningen realiseren op het universiteitsterrein.

De universiteit heeft zich nu bereid verklaard mee te gaan werken aan nieuwe studentenwoningen. Over aantallen kamers en het bouwvolume zijn echter nog geen uitspraken gedaan. De locaties waaraan wordt gedacht zijn: een perceel achter het Androclusgebouw van Diergeneeskunde (zie foto) en het terrein waar nu de tijdelijke spaceboxen van het La Capanna-complex staan. La Capanna blijft echter zeker staan tot en met 2013 wanneer het Europees Jeugd Olympisch Festival in Utrecht plaatsvindt.

Studentenhuisvester SSH dringt al jaren aan op nieuwbouw De Uithof. Gezien de stijgende studentenaantallen vindt de SSH dat er te lang is gewacht met nieuwe plannen na de voltooiing van grote projecten als De Bisschoppen en Casa Confetti.

XB