Universiteiten Noord-Korea op slot

Het Noord-Koreaanse regime heeft deze week zijn universiteiten goeddeels gesloten. Om de economie uit het slop te trekken, moeten studenten de komende tien maanden voor de staat aan het werk.

Studenten zouden onder meer worden ingezet bij bouwprojecten en in de landbouw, meldt de Britse krant The Telegraph. Alleen voor afstuderende studenten en buitenlanders is een uitzondering gemaakt.

Volgend jaar viert Noord-Korea de honderdste verjaardag van zijn oprichter Kim Il-sung en de zeventigste verjaardag van de huidige leider Kim Jong-il. Tegen die tijd moet het land ‘groot, welvarend en sterk’ zijn, is de bevolking verteld.

Maar Japanse professoren zeggen tegen The Telegraph dat de universiteiten om een andere reden dicht zijn. Op de campussen zouden demonstraties tegen het regime in Pyongyang zijn gepland.