Utrecht krijgt meeste Europese Grants in Nederland

De toegewezen ERC-grants per land. Nederland staat op nummer vier. Bron: European Research Council

De Universiteit Utrecht krijgt de meeste Europese beurzen voor topwetenschappers in Nederland. Opnieuw is Nederland succesvol in het binnenslepen van Europees onderzoeksgeld: meer dan één op de tien Europese beurzen komt deze kant op.

Van de 284 advanced grants die Europa in 2013 toekent – goed voor 660 miljoen euro –  gaan er maar liefst 29 naar Nederlandse onderzoeksinstituten. Dat is meer dan 10 procent, een nóg betere score dan vorig jaar. De bedragen kunnen oplopen tot maximaal 3,5 miljoen. Nederland vaart al jaren wel bij het Europese onderzoekprogramma. Topwetenschappers krijgen structureel meer geld dan we als land in het programma investeren.

Vijf advanced grants gaan naar de Universiteit Utrecht, die er vorig jaar twee kreeg. Daarnaast krijgt hoogleraar Stefan Schouten, parttime werkzaam bij de Universiteit Utrecht, een beurs voor onderzoek bij het Koninklijk Instituut voor Zeeonderzoek. De Radboud Universiteit Nijmegen krijgt er vier, en de Universiteit van Amsterdam drie.

Vier van de beurzen gaan naar voorstellen van buitenlandse onderzoekers die in Nederland werken. Omgekeerd zijn er ook vier Nederlanders die hun onderzoek in het buitenland doen. In absolute aantallen ontvangen alleen Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk meer Europees geld.

De beurzen zijn bestemd voor de meest ervaren wetenschappers, die er baanbrekend onderzoek mee kunnen verrichten. Bij het beoordelen van aanvragen let de Europese Onderzoeksraad niet zozeer op de mogelijke praktische toepassingen van het onderzoek, maar vooral op de klasse van de wetenschapper en diens voorstel.

Advanced grants per instelling

Universiteit Utrecht