Utrecht loopt warm voor demo Den Haag

“De boete die studenten en universiteiten krijgen voor langstudeerders raakt heel veel van onze bestuursleden.” Lian Stouthard, voorzitter van studievereniging SGS en sinds kort ook secretaris van het Utrechtse Verenigde Studentencomité is er alles aan gelegen dat de voorgenomen langstudeerdersmaatregel van tafel wordt geveegd.

Morgen is er tussen half een en half twee een demonstratie op De Neude van het Utrechtse Verenigde Studentencomité tegen de bezuinigingplannen van kabinet Rutte. De bijeenkomst is bedoeld om zo veel mogelijk Utrechtse studenten warm te maken voor de landelijke demonstratie in Den Haag op vrijdag 21 januari.

Steekprotest

“Het gaat hier om een steekprotest”, zegt Lian Stouthard. Door studenten bekend te maken met de gevolgen van de maatregelen die de huidige studenten ook gaan raken, hopen we zo veel mogelijk mensen naar Den Haag te krijgen.” De landelijke demonstratiedatum is voor Utrechtse begrippen wat onhandig gekozen. De maandag er na begint de tentamenweek. “Dat kan een nadeel zijn. “

Wie er morgen naar De Neude komen om de studenten toe te spreken, kan Lian nog niet zeggen. “We hebben een aantal sprekers voor morgen uitgenodigd maar wie er echt komen, weet ik op dit moment nog niet. Er zal ook een ludieke actie komen, maar ook daar kan ik nu nog niets over zeggen.”

Boete

Lian zal zelf ook de nadelen van de langstudeerdersmaatregel voelen als deze niet van tafel gaat. “Ik zit nu officieel in mijn vierde bachelorjaar. Ik heb drie jaar gestudeerd en dit vierde jaar is een bestuursjaar. Om een bestuursbeurs te krijgen, moet je als student staan ingeschreven. Volgend jaar rond ik mijn bachelor Algemene Sociale Wetenschappen af. Als de regel wordt ingevoerd, moet ik dus een boete betalen, omdat ik een bestuursjaar heb gedaan.”

Volgens Lian kampen vele bestuursleden met hetzelfde probleem. “Een bestuursjaar telt als studiejaar. Nieuwe studenten zullen dus niet zo snel meer een bestuursfunctie gaan doen, omdat ze dat geld gaat kosten. De maatregel beperkt studenten dus in hun ontplooiïng.”

DUB & Dwars

Het Utrechtse Verenigde Studentencomité, opgericht door studievereniging SGS en USF studentenbelangen is de Utrechtse afdeling van het landelijke platform dat zich heeft verenigd onder de naam Kenniscrisis, een initiatief van de Landelijke Studenten Vakbond LSVb, het Interstedelijk Studenten Overleg ISO en de Landelijke Kamer van Verenigingen LKvV.

Nog nooit gedemonstreerd? Bekijk onze video van Dub & Dwars met vijf tips voor maagdelijke demonstranten.

GK

Tags: demonstratie