Utrecht marathon discrimineerde

De marathon van Utrecht discrimineerde door het prijzengeld uitsluitend te reserveren voor Nederlandse lopers. Dat heeft de Commissie Gelijke Behandeling bepaald. De Universiteit Utrecht werd als ‘sponsor’ van het evenement eerder dit jaar aangesproken op de keuze voor een ‘Dutch Battle’.

De organisatie van de marathon kreeg in april veel kritiek vanwege het beleid om een Nederlandse winnaar met 10000 euro te belonen en een buitenlandse winnaar slechts met 100 euro. Utrecht wilde Afrikaanse lopers ontmoedigen deel te nemen waardoor er een interessantere wedstrijd met Nederlandse toppers zou resteren.

De Universiteit Utrecht stond op de site van het evenement vermeld als official sponsor, maar had naar eigen zeggen slechts met een eigen sponsorloop aangehaakt. Toch kreeg ook de UU ervan langs. Publicist en oud-gasthoogleraar Bas Heijne noemde de universitaire betrokkenheid “enigszins merkwaardig”.

De organisatie van de marathon had de kwestie zelf voorgelegd aan de Commissie Gelijke Behandeling. Die oordeelde dat er wel degelijk sprake is geweest van discriminatie. Inmiddels is duidelijk dat het beloningssysteem volgend jaar wordt aangepast.