Utrecht scoort bij Rubicon

De nieuwste ronde van het Rubiconprogramma van onderzoeksfinancier NWO is vooral voor het UMC Utrecht zeer succesvol verlopen. Van de 33 toegekende beurzen voor jonge veelbelovende onderzoekers gaan er zes naar de faculteit Geneeskunde. De faculteiten Bèta- en Sociale Wetenschappen haalden elk één Rubicon binnen.

Rubiconsubsidies zijn bestemd voor pas gepromoveerde wetenschappers, die op kosten van NWO een periode variërend van een half tot twee jaar mogen werken aan een gerenommeerd buitenlands onderzoeksinstituut. De beurzen uit het Rubiconprogramma worden beschouwd als eerste stap op weg naar de Veni-, Vidi- en Vicisubsidies van NWO.

In totaal dienden voor deze eerste ronde van 2010 144 onderzoekers een aanvraag in. Onder de 33 gehonoreerden bevinden zich dit keer slechts tien vrouwen, van wie twee uit Utrecht. De meeste winnaars gaan naar het buitenland, terwijl twee buitenlandse onderzoekers hun Rubicon gebruiken om onderzoek te gaan doen aan een Nederlandse instelling.

Net als andere jaren is Amerika ook dit keer met afstand de meest populaire bestemming. Van de 33 winnaars vertrekken er 22 naar de andere kant van de Atlantische Oceaan. Ook vijf van de acht Utrechtse winnaars hebben voor de VS gekozen. De drie anderen gaan naar China, Duitsland en Zweden.

Hieronder de acht Utrechtse winnaars:

- Marcel Fens gaat in Oakland twee jaar lang onderzoek doen naar de oorzaak van de verstopping van bloedvaten, iets dat bij patiënten met sikkelcelziekte voor ernstige complicaties zorgt.

- Sam Linsen van het Hubrecht Lab vertrekt voor twee jaar naar Sjanghai om daar meer inzicht te krijgen in de manier waarop omgevingsfactoren de ontwikkeling van een embryo beïnvloeden.

- Coen Maas verblijft een jaar aan het Karolinska Instituut in Stockholm voor onderzoek naar de rol van het eiwit prekallikreine bij het ontstaan van trombose.

- Jasper Mullenders gaat twee jaar naar het Cancer Institute in New York om nieuwe genen op het spoor te komen die een rol spelen bij het ontstaan van leukemie bij kinderen.

- Ellen van Rooijen probeert gedurende twee jaar in Boston fouten in het DNA te identificeren die bijdragen aan het ontstaan van dodelijke vormen van huidkanker.

- Ook Sasha Zhernakova gaat naar Boston, zij het maar voor een half jaar. Zij gaat een meta-studie uitvoeren naar de overeenkomsten en verschillen in het DNA van patiënten met drie auto-immuunziekten om zo meer zicht te krijgen op de gemeenschappelijke genetische architectuur van deze ziekten.

- Martijn van Zanten hoopt in het Keulse Max Planck Instituut voor Plantkundig Onderzoek gedurende twee jaar meer licht te kunnen werpen op de verandering in de activiteit van plantengenen waardoor planten na de bloei zaad gaan produceren.

- Rense Corten vertrekt voor een jaar naar Stanford om het ontstaan van samenwerking tussen mensen in sociale netwerken te onderzoeken.

EH