Utrecht stijgt twee plaatsen in de Sjanghai-ranking

Voor het eerst sinds 2006 is de Universiteit Utrecht weer gestegen in de toonaangevende Academic Ranking of World Universities (ARWU). Dat was tenminste op te maken uit een nieuwe ranglijst die vrijdagochtend op de website van het Jiaotong University´s Centre for World-Class Universities stond. De site was de gehele dag moeilijk bereikbaar.

Het Franse persbureau AFP publiceerde vrijdagochtend over de lijst. Het eveneens Franse medium les echos had de nieuwe ranking van 500 universiteiten toen al op de eigen site geplaatst. Harvard is ook dit jaar de nummer 1. Berkeley staat nu op plek 2 en verruilde van plek met Stanford dat nu derde eindigt.

De Utrechtse universiteit klimt naar plaats 50. De UU  is daarmee nog steeds de hoogst genoteerde Nederlandse universiteit. Vanaf 2006 (plaats 40) was de universiteit bezig aan een gestage daling in de lijst. De universiteit van Leiden is de enige andere Nederlandse universiteit in de top 100. Ook Leiden stijgt twee plaatsen en staat nu op plaats 70.

De Technische Hogeschool van Zurich is de hoogst genoteerde instelling op het Europese vasteland. In een vergelijking met andere Europese universiteiten en hogescholen handhaaft Utrecht zich op een elfde plaats.

De Sjanghai-ranking werd in 2003 voor het eerst gepubliceerd. De lijst was oorspronkelijk bedoeld om de internationale positie van Chinese universiteiten weer te geven. Inmiddels heeft de ranking echter wereldwijd de status van belangrijkste internationale vergelijking gekregen. Vooral in Frankrijk is er veel aandacht voor de ranking sinds de regering hoge ambities voor de onderwijsinstellingen heeft geformuleerd.

De lijst kan overigens binnen de academische wereld op fikse kritiek rekenen. Door de nadruk op kwaliteit en omvang van onderzoeksoutput overheersen de grote Amerikaanse universiteiten en komen specifieke missies en kwaliteiten van instellingen niet naar voren. Vanuit de Europese Unie is onlangs het initiatief genomen om een classificatie-systeem te ontwikkelen waarbij universiteiten op meerdere afzonderlijke aspecten vergeleken kunnen worden.

XB