Utrechtse schaatscracks zagen het al aankomen

Nu de Elfstedentocht voorlopig niet door gaat, zijn er een aantal studenten en medewerkers flink ziek. Zij maakten zich op voor de ´tocht der tochten´ en hadden de overnachtingen in Friesland al geregeld. DUB sprak woensdagmiddag –toen alles nog mogelijk leek- met deze schaatsfanaten. Maar eigenlijk was de stemming toen al aan het omslaan.

Arnold Gaasenbeek had er woensdagmiddag een slecht gevoel over. “Het duurt allemaal te lang, voordat er een beslissing komt. Het lijkt erop dat het te moeilijk is”, zei de 39-jarige ondersteuner van de ambulante kliniek bij Diergeneeskunde.

En Gaasenbeek is niet zomaar een van de miljoenen Elfstedenwatchers. Hij eindigde als nummer 26 van de laatste Elfstedentocht in 1997. Met ingescheurde enkelbanden wel te verstaan. “In december was ik tijdens mijn werk in de kliniek door mijn enkel gegaan. Met veel kunst en vliegwerk, heb ik toen uiteindelijk toch kunnen rijden. Maar het was heel zwaar, destijds.”

Drie jaar later verloor hij tijdens een alternatieve tocht in Finland bijna zijn bevroren tenen. “Daar heb ik nog steeds wel wat last van, maar ze zitten er alle tien nog aan.”

Gaasenbeek had besloten dat hij  –mocht de Elfstedentocht er dit jaar komen – met de wedstrijdrijders mee zou rijden. Bij het NK in Emmen woensdagochtend eindigde hij bij de veteranen in de top van het klassement waardoor hij het vertrouwen kreeg dat het met zijn conditie redelijk goed zat. “Bovendien heb je als wedstrijdrijder beter ijs en hoef je minder te klunen dan toerrijders.” Dat zijn nu bespiegelingen achteraf.

Oorkonde
Ook Jos van den Heuvel, veiligheidskundige bij de directie Vastgoed & Campus, was woensdagmiddag al weinig optimistisch. “Begin deze week verwachtte ik dat de tocht door zou gaan, nu hoop ik het alleen nog.”

Van den Heuvel reed in 1986 als 26-jarige medewerker van de faculteit Diergeneeskunde de Elfstedentocht op een kaart van iemand anders. “Dat mocht toen nog.” Hij heeft prachtige herinneringen, ondermeer aan de binnenkomst in Franeker. “Dat was zo´n geweldig feest met muziek en gezang, dat ik gewoon nog een keer terug ben gereden.”

Zo´n tien jaar geleden schreef Van den Heuvel zich officieel in bij de Elfstedenvereniging. Hij maakt nu om het jaar kans om mee te doen. Dit was zijn jaar en deze week had hij zijn broer in Gorredijk al ingeseind dat hij zou komen overnachten. Maar die kan het beddengoed weer opruimen.

Misschien dat Van den Heuvel als troost de oorkonde weer te voorschijn kan halen, die hij in 1986 kreeg van de toenmalige diergeneeskundedecaan. “Pas na de laatste interne verhuizing is die in een la verdwenen. Daarvoor hing hij altijd aan de muur van mijn werkkamer.”

De huidige Diergeneeskundedecaan Anton Pijpers heeft overigens ook een behoorlijke staat van dienst als het om schaatsen gaat. Hij zou dit jaar eveneens aan de start van de Elfstedentocht hebben gestaan. Dat hij woensdagmiddag de DUB-redactie nog niet had teruggebeld, duidt wellicht ook op een afnemend vertrouwen in een goede afloop nog voordat woensdag de onheilstijding van het Elfstedenbestuur kwam.

Softijsvlag
Maar DUB sprak ook met jonge UU´ers die nog niet een kruisje achter hun naam hebben staan en die stonden te popelen om voor het eerst van hun leven aan de 200 kilometer door het Friese land te beginnen.

Als zevenjarig jochie zat Lazlo Westerhof in 1997 voor de buis bij de laatste Elfstedentocht. Echt veel kan hij zich daar niet meer van herinneren, maar de overlevering leert hem dat het toch wel iets bijzonders moet zijn: Nederlands Volksfeest nummer 1. En anders merkte hij dat afgelopen dinsdag wel toen zijn studentenschaatsvereniging Softijs present was op de ‘Olympos Oval’ in De Uithof. “Iedereen had het er daar over: gaat-ie nu door of gaat-ie niet door.”

Hij zou dit jaar heel graag met de rode vlag van Softijs om zijn schouders over de finish op de Bonkevaart komen, vertelde de masterstudent biomedical image sciences woensdag. Het liefst samen met die twee andere Softijsleden, de broers Lennaart (student sociale geografie en planologie) en Reinier Lamers (alumnus kunstmatige intelligentie), die dit jaar ook mochten starten.

Het lijkt er dit jaar niet van te komen. Misschien kan de huidige voorzitter Victor van der Have die daad voor zijn rekening nemen. Die mag volgend jaar meedoen, Lazlo dan niet. Twee jaar bad luck