Utrechtse SIFE mag naar Kuala Lumpur

Het Utrechtse team van ‘Students in Free Enterprise’, gaat Nederland vertegenwoordigen tijdens een internationale competitie in Maleisië. SIFE  houdt zich bezig met sociaal ondernemerschap en leiderschapsontwikkeling, door het opzetten van projecten en ondernemingen voor mensen met een minder toekomstperspectief.

SIFE  is actief in 39 landen. De Nederlandse afdeling bestaat uit ruim vierhonderd studenten, uit verschillende steden. In Utrecht zitten er 35 personen bij SIFE. Zij richten zich vooral op lokale impact. “Onze leden gaan echt het veld in”, vertelt voorzitter Ricardo Copier. “Ze gaan een avondje koken bij mensen in Kanaleneiland en bezoeken ‘Utrecht Underground’, een stadswandeling onder leiding van(ex)-daklozen”, zegt Ricardo.

Eén van deze projecten, is het opzetten van een onderneming voor (ex)-dakloze Rinko. “Hij wil workshops gaan geven, over hoe mensen hun fiets goed op slot moeten zetten. Jarenlang heeft Rinko gebruik gemaakt van de fouten die mensen maken, maar nu wil hij dat omzetten in wat goeds. In de zomer gaan we daarmee van start”, vertelt Ricardo.

Jaarlijks komen de Nederlandse SIFE teams bij elkaar, voor een nationale wedstrijd. Tijdens deze competitie, presenteren zij hun projecten en de resultaten die daar uit zijn voortgevloeid. De jury bestond uit twintig CEO's uit het bedrijfsleven, waaronder mensen van Heineken en Unilever. Ricardo: “We hadden niet verwacht dat we zouden winnen, je weet niet goed wat de andere teams hebben gedaan. We hebben het officiële juryrapport nog niet ontvangen. Maar ik denk dat onze lokale aanpak indruk heeft gemaakt.”

Het is de eerste keer dat Utrecht er met de overwinning vandoor gaat. Amsterdam, Leiden en Leeuwarden zijn Utrecht voorgegaan, maar er is nog nooit een internationale overwinning geweest voor Nederland. Als prijs heeft SIFE Utrecht zes tickets naar Maleisië gekregen van SIFE Nederland. “Die gaan sowieso naar de vier mensen die de presentatie hebben gehouden, de andere twee gaan we denk ik verloten. Maar er gaan wel meer dan zes mensen mee, veel van onze studenten hebben interesse”, aldus Ricardo.

In Kuala Lumpur neemt Sife Utrecht het op tegen de 38 andere landen. Ook daar moeten ze hun projecten weer presenteren. Ricardo vindt het moeilijk om in te schatten of ze kans maken om te winnen. “De winnaar van vorig jaar, Egypte, had hele grote projecten.  Ze hadden een groep van honderd studenten en werkten samen met hele dorpen. Wij werken een stuk kleinschaliger.”