UU neemt flinke hap uit NWO-ruif

Drie medewerkers van de Universiteit Utrecht zijn erin geslaagd met drie afzonderlijke initiatieven meer dan een derde van de NWO-gelden voor grootschalige apparatuur, dataverzamelingen en software in de wacht te slepen. In totaal werden van de 23 aanvragen 11 projecten beloond met bijna 26 miljoen euro.

Scheikundige Marc Baldus was een van de grootverdieners. Hij krijgt bijna 5 miljoen euro om de werking van biomoleculaire procesen bij ziekten als Alzheimer en Parkinson op atomaire schaal te kunnen bestuderen. Met behulp van hoge magneetvelden en een speciale polarisatieoverdrachtmethode biedt magnetische resonantie nu die mogelijkheid, stelt het persbericht van NWO woensdag.

Ook aardwetenschapper Jack Middelburg viel in de prijzen. Hij krijgt bijna 3.5 miljoen voor een nieuwe nationale faciliteit voor sporenelement- en isotoopmetingen waarin ook Naturalis, De VU, het Koninklijk Nederlands Instituut voor Zeeonderzoek en het Nederlands Instituut voor Ecologie participeren. De faciliteit zal vooral een bijdrage leveren aan klimaatreconstructies.

Economisch historicus Jan Luiten van Zanden tenslotte ontvangt bijna 1.5 miljoen voor het –in samenwerking met andere universiteiten en instituten- opbouwen van databestanden ter ondersteuning van de systematische studie van de oorzaken van ongelijkheid op wereldschaal in de afgelopen 500 jaar. Deze bestanden zullen via internet beschikbaar worden gemaakt.

XB

Tags: wetenschap | nwo