UVSV schenkt 10.000 euro aan goede doelen

Studentenvereniging UVSV/NVVSU heeft tijdens haar lustrum in 2009 zo veel geld opgehaald, dat de vereniging heeft besloten 10.000 euro te geven aan twee goede doelen. Zaterdag krijgen Meisjesstad en Stichting Ariana elk 5000 euro.

Vorig jaar bestond UVSV/NVVSU 110 jaar en dat werd op gebruikelijke wijze groots gevierd met in totaal 30.000 bezoekers. “De inkomsten waren hoger dan verwacht”, zegt Coosje Knape, voorzitter van de lustrumcommissie. “Het lustrum had het thema onuitwisbaar gekregen en met het geld dat we hebben opgehaald, willen we op een breder maatschappelijk vlak ook een onuitwisbare indruk maken.”

De vereniging heeft twee doelen uitgezocht. Coosje: “Als lustrumcommissie van een vrouwelijke studentenvereniging geloven we in de kracht van vrouwen, en dat willen wij uitdragen. Wij zijn van mening dat met name vrouwen en meisjes extra gestimuleerd en gesteund mogen worden om kansen te zien, te creëren en te grijpen.”

Zelf zegt de commissie goed te beseffen dat de leden van hun vereniging bevoorrecht zijn. “Door met name onze studies hebben wij allemaal kans op een goede toekomst.” De twee doelen die elk 5000 euro krijgen, zijn Meisjesstad en Stichting Ariana. Organisaties die minder bevoorrechte vrouwen en meisjes helpen.

Meisjesstad maakt deel uit van de Tussenopvang Utrecht die dakloze vrouwen en meisjes eventueel met hun kinderen hulp bieden. Stichting Ariana is een studiefonds voor Afghaanse vrouwen. Door middel van educatie wil de stichting bijdragen aan de emancipatie van de vrouwen in dat land en de wederopbouw.

GK

Tags: uvsv | gender