Van Rooy nog steeds de op één na machtigste

Collegevoorzitter Yvonne van Rooy bekleedt net als vorig jaar de tweede positie van machtigste vrouwen op het gebied van Onderwijs & Wetenschap. De meest machtige vrouw van het land is Koningin Beatrix, zo maakte maandblad Opzij bekend.

Opzij, voor de vrouwelijke opinie, heeft vandaag voor het tweede opeenvolgende jaar haar top 100 van machtige vrouwen gepubliceerd. Deze top 100 bestaat uit 10 keer een top 10. Van de gehele top 100 is Koningin Beatrix de onbetwiste nummer 1. Zij voert ook de categorie Openbaar Bestuur aan.

De “onbetwiste nummer 1” in de categorie Onderwijs & Wetenschap is Henriëtte Maassen van den Brink, hoogleraar economie aan de Universiteit Maastricht en de Universiteit van Amsterdam. Ze is ook voorzitter van het wetenschapsgebied ‘gedrag & maatschappij’ van NWO. Ze geeft bovendien leiding aan het topinstituut voor onderwijswetenschap TIER. Twee bestuursvoorzitters staan op plaats 2 en 3: Yvonne van Rooy van de Universiteit Utrecht en Pauline van der Meer Mohr van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geri Bonhof, bestuursvoorzitter van de Hogeschool Utrecht, is van plaats 4 gezakt naar plaats 6.

Er staan twee nieuwelingen in de ranglijst voor Onderwijs & Wetenschap. Op nummer 4 staat hoogleraar Eveline Crone, voorzitter van de Jonge Akademie en auteur van ‘Het puberende brein’. De nummer 7 is bijzonder hoogleraar Halleh Ghorashi van de Vrije Universiteit. Ghorashi, van Iraanse afkomst, wordt door Opzij de grootste bruggenbouwer genoemd.

Onderwijsminister Marja van Bijsterveldt staat op nummer 9 in het lijstje van machtigste vrouwen in de politiek. Na bijvoorbeeld GroenLinks-leider en ook UU-alumna Femke Halsema (1), PvdA-kamerlid Mariëtte Hamer (4) en PVV-kamerlid Fleur Agema (6).

De deadline lag waarschijnlijk vlak voordat het nieuwe kabinet op het bordes stond, want Van Bijsterveldt wordt nog aangeduid als ‘kamerlid’ voor het CDA. Misschien verklaart dat ook waarom ze van plaats 3 naar plaats 9 is gezakt. In de ranglijst met machtigste vrouwen in Onderwijs & Wetenschap komt ze niet voor.

Onder de 100 vrouwen die een plek in een top 10 hebben gekregen, hebben verschillende nog een UU-link. Hoogleraar bedrijfseconomie Tineke Bahlmann tevens voorzitter van het Commissariaat voor de Media staat op nummer 5 in de categorie Media. En hoogleraar Europees Recht Sacha Prechal die tevens rechter bij het Hof van Justitie is, staat op nummer 4 van 'Justitie en Openbare Orde'.

Hoger Onderwijs Persbureau / GK