Veni voor dertien Utrechtse onderzoekers

Tot nog toe hebben dertien jonge Utrechtse onderzoekers een Veni-subsidie van 250.000 euro in de wacht gesleept. Het aantal kan nog toenemen, in oktober worden meer Veni-winnaars bekend gemaakt.

Tot voor kort was het de afspraak onder universiteiten om de winnaars van de Veni-subsidie geheim te houden tot onderzoeksfinancierder NWO alle winnaars bekend maakt in het najaar. Dit jaar hebben verschillende universiteiten echter al de tot nog toe bekende winnaars openbaar gemaakt. De UU lijkt koploper met dertien toekenningen. De Vrije Universiteit heeft voor zover bekend elf beurzen in de wacht gesleept en de Erasmus Universiteit tien.

De Veni-subsidie wordt jaarlijks toegekend aan net gepromoveerde talentvolle onderzoekers die zich bezig houden met vernieuwend onderzoek. De Veni-subsidie is onderdeel van de vernieuwingsimpuls die door NWO samen met KNAW en de universiteiten in 2000 is opgezet.

De Utrechtse winnaars zijn:

Hemmo Abels, faculteit Geowetenschappen
- Walter Immerzeel, faculteit Geowetenschappen