Verhaal gestolen sneeuw is een hoax

Het nieuws dat de sneeuw bij het massale sneeuwballengevecht tijdens de UIT-week door studenten gestolen is uit SnowWorld? Niks van waar! Diverse media trapten in de marketingstunt van SnowWorld.

Dieven jatten sneeuw uit indoor skibaan’ en ‘Gestolen sneeuw gevonden’ kopten AD.nl en PowNed.tv gistermiddag. 40.000 liter bij SnowWorld in Zoetermeer gestolen sneeuw zou zijn gebruikt tijdens het sneeuwballengevecht woensdag dat plaatsvond tijdens de Utrechtse UIT.

SnowWorld liet na de diefstal naar eigen zeggen ‘sporenonderzoek’ doen naar om de sneeuwdieven te vinden. Vrij snel daarna schreef SnowWorld dat de sneeuw alweer alweer teruggevonden is: in de Botanische tuinen in Utrecht. Diverse media tikten braaf mee met de opmerkelijke berichten die SnowWorld de wereld instuurde.

De berichtgeving klonk de redactie van DUB toch wel vreemd in de oren, en dus besloten we nog een keer goed te kijken naar de foto’s die we gisteren maakten van het sneeuwballengevecht. En wat bleek? SnowWorld maakte volop reclame bij het sneeuwfestijn in de Botanische Tuinen.

Zie hier de foto van de reclame van SnowWorld:

En nu ingezoomd:

Een geslaagde marketingstunt dus, met veel gratis exposure in de media (waar DUB - eerlijk is eerlijk - nu trouwens ook aan meedoet). De Introductie Commissie Utrecht was ook al lang op de hoogte van de grap, vertelt Stijn Markusse, algemeen directeur van marketingbedrijf T-minus10, die de actie bedacht.

Markusse: “Ik heb zo ontzettend gelachen om de berichten hierover. Als je goed nadenkt, 40 kuub sneeuw gestolen door een normale deur, dat kan helemaal niet! Haha!”

Naast reclame SnowWorld was het sneeuwballengevecht ook georganiseerd om studenten kennis te laten maken voor ‘Sneeuwkoorts’, een georganiseerde wintersportreis voor jongeren.