Verrassend resultaat van kinderonderzoek

Wie als kind te zwaar was, is dat als volwassen mens ook. Wie drie boterhammen eet als lunch, heeft een gezonder gewicht dan wie geen brood eet. Het zijn twee conclusies uit onderzoeken van kinderen die hoogleraar Frans Visseren verbaasden. “Aan het eerste hebben we wel eens gedacht, maar we hebben dat nooit aan zware volwassenen gevraagd. En de relatie tussen het aantal boterhammen en het gewicht was niet in me opgekomen.”

Vanochtend hield vasculair expert Frank Visseren de eerste oratie uit de geschiedenis voor kinderen. Zoals het hoort in toga en met de decaan van de faculteit Geneeskunde en de pedel er bij. In de Senaatszaal in het Academiegebouw tussen ‘de lelijke koppen’ zoals een aantal kinderen vond, legde hij uit waarom je gezond moet leven. Hierin betrok hij de uitkomsten van de onderzoeken die kinderen uit groep 8 van drie Utrechtse basisscholen in de afgelopen drie weken hebben uitgevoerd. Ze mochten zelf onderzoeksvragen bedenken en kwamen met opmerkelijke resultaten.

Kindercollege

Drie weken geleden begon het project van Frans Visseren. In de aanloop naar zijn oratie werd kinderen gevraagd om zelf onderzoek te doen naar gezond leven. Na een college waarin Visseren met de hulp van de kok van het Universitair Medisch Centrum Utrecht en een acteur uitlegde wat er met je aderen gebeurt als je te vaak ongezond eet en te weinig beweegt, moesten de kinderen zelf aan de slag. “De beste manier om vaatproblemen te behandelen is te zorgen dat je geen vaatproblemen krijgt. Wie op jonge leeftijd al weet waarom het belangrijk is om gezond te eten en te bewegen, zal dat hopelijk gaan doen en blijven doen”, hoopt Visseren. Vandaar het motto: ‘jong geleerd, gezond gedaan’.

Vandaag werden de resultaten gepresenteerd en één van de conclusies is dat een mens naarmate hij ouder wordt, ook steeds een beetje dikker wordt. “Dus dan kan je maar beter niet te zwaar zijn als je 18 bent.” Andere conclusies zijn dat de meeste kinderen een gezond gewicht hebben, dat jongens en meisjes even zwaar zijn, dat een gezonde lunch en een gezond gewicht met elkaar in verband staan en dat wie als kind te zwaar was dat op volwassen leeftijd ook is.

Broekriem

Daarna was het weer de beurt aan de kinderen. Aan het project was ook een prijsvraag verbonden. De kinderen moesten met een plan komen om mensen gezond te laten eten en te laten bewegen. Aan een jury, met daarin van elke school een kind, drie hoogleraren en voetballer Jean-Paul de Jong, moesten de kinderen hun idee pitchen. De jury moest kiezen uit onder meer een gezondheidskrant, een gezond kookboek, gratis sporten, sporten met je ouders, een etiket op ongezonde voeding en een gezondheidsriem. Hoewel de gezondheidskrant bij de jury ook hoge ogen gooide, werd de gezondheidsriem de winnaar. Met deze riem die je regelmatig moet omdoen, kun je niet alleen goed zien dat je dikker wordt maar ook wanneer.

Creatief

Terwijl de kinderen onder leiding van Jean Paul de Jong en enkele jeugdspelers uit de A1 van FC Utrecht zich sportend en bewegend vermaken op het Domplein, zegt Visseren, die als hoogleraar verbonden is aan het UMC Utrecht: “Ik vond het heel bijzonder om in deze volwassen omgeving van het Academiegebouw een oratie voor kinderen te houden. Je merkt dat de kinderen onbevangen en creatief zijn en met frisse ideeën komen. Dat zijn eigenschappen die heel belangrijk zijn voor wetenschappelijk onderzoek en voor een universiteit.”

Vanmiddag is het tijd voor de grote mensen oratie. “Die is ook voor iedereen te begrijpen. De titel van mijn oratie is communicerende vaten. Als je een probleem hebt met een bloedvat ergens in je lichaam, dan zit het probleem ergens anders ook. Maar het communiceren staat ook voor praten met patiënten en samenwerken tussen verschillende disciplines. Dat gebeurt al wel, maar dat kan nog veel beter. We bewegen ons in een competitief veld en we moeten keihard aan de slag om onze toppositie te behouden en door alles bij elkaar te brengen, moet dat lukken.”

GK