Vier allochtone toppers uit Utrecht kunnen gaan promoveren

Van de 21 Mozaïeksubsidies die de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) dit jaar heeft toegekend, gaan er vier naar jonge allochtone afgestudeerden aan de UU. Zij krijgen elk 200.000 euro, voldoende voor een promotieonderzoek van vier jaar.

Met het Mozaïekprogramma wil NWO meer afgestudeerden uit minderheidsgroepen laten instromen in de wetenschap. De nationale onderzoeksfinancier hoopt dat succesvolle kandidaten ook op de lange termijn actief zullen blijven in de Nederlandse wetenschap en dat ze daar een voorbeeldfunctie zullen vervullen.

Zoals ieder jaar zijn de winnaars ook nu afkomstig uit alle hoeken van de wereld: van Suriname tot Marokko, van Afghanistan tot China. Twaalf van hen zijn man, negen vrouw. De Erasmus Universiteit Rotterdam heeft dit jaar, net als vorig jaar, met vijf toekenningen de meeste laureaten. Naar Leiden gingen vier Mozaïekbeurzen, naar de Vrije Universiteit en Tilburg elk drie.

Met de vier toewijzingen van dit jaar loopt de UU inmiddels goed in de pas met de andere Nederlandse universiteiten. Vijf jaar geleden werd in Utrecht nog zorgelijk gereageerd op het geringe aantal Mozaïeksubsidies dat de UU toen binnenhaalde. Maar daarvoor is met tien toekenningen in de laatste drie jaar geen reden meer.

Opvallend is dat alle vier Utrechtse subsidies dit jaar zijn toegekend aan onderzoek op medisch terrein. Drie winnaars gaan hun promotieonderzoek uitvoeren in het UMC Utrecht, de vierde bij Farmacie.

Maja Bulatović gaat onderzoek doen naar door het eigen immuunsysteem van kinderen veroorzaakte gewrichtsontstekingen. Zij vraagt zich af waarom medicatie sommige kinderen wel helpt en andere niet.

Samira Fegrachi gaat een nieuwe techniek bestuderen waarmee tumorcellen in de alvleesklier verbrand kunnen worden. In de lever is deze techniek al met succes toegepast. Fegrachi hoopt te kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van een therapie voor de tot nu toe onbehandelbare alvleesklierkanker.

Hamza El Aidi gaat bij patiënten met vaatproblemen met behulp van Magnetic Resonance Imaging (MRI) kijken naar de mate van aderverkalking in de kransslagaders en grote lichaamsslagaders. Hij hoopt te kunnen vaststellen hoe groot de voorspellende waarde van aderverkalking is voor hart- en vaatproblemen.

Arief Lalmohamed gaat in het departement Farmacie zorgen voor de Nederlandse bijdrage aan een groot Europees onderzoek naar het overlijdensrisico van patiënten die een nieuwe heup of knie hebben gekregen. Hij hoopt een methode te ontwikkelen om dat risico te kunnen voorspellen.

EH