Vier (plus één) vici’s voor Utrechtse onderzoekers

In de eerste van twee toekenningsrondes van de vici-subsidies 2010 zijn vier onderzoekers van de UU in de prijzen gevallen. Voor de winnaars ligt een bedrag van maximaal 1,5 miljoen euro klaar. Een van de prijzen ging naar onderzoek naar de geodynamische geschiedenis van de aarde (foto).

De vici-subsidie is de belangrijkste van de drie subsidievormen uit de zogeheten vernieuwingsimpuls. De prijs is bedoeld voor senior-onderzoekers die hebben aangetoond met succes een vernieuwende onderzoekslijn tot ontwikkeling te kunnen brengen. Met het geld kunnen de winnaars de komende vijf jaar een eigen onderzoeksgroep opbouwen.

De Vier UU-winnaars zijn Marc Baldus (scheikunde, NMR-spectroscopie), Chris Dijkerman (neuropsychologie), Wout Krijgsman (geowetenschappen) en Jos van Berkum (psycholinguïstiek). De laatste kwam pas in oktober vanuit Nijmegen over naar de UU.

Omdat van de 22 toegekende beurzen er ook nog een gaat naar neurobioloog Casper Hoogenraad, die over twee weken van de Erasmus Universiteit overstapt naar de faculteit Bètawetenschappen, kan nu dus al van een stevig Utrechts succes worden gesproken.

De tot nu toe toegekende beurzen zijn verdeeld door de verschillende gebiedsbesturen van onderzoeksfinancier NWO. In een aanvullende ronde zullen drie domeinpanels zich buigen over meer interdisciplinair getinte voorstellen, die nu net buiten de boot zijn gevallen. Op 1 februari zal NWO de definitieve lijst publiceren.

EH

Tags: vici