Vieze snorren bij Farmacie en het USC

Twaalf onderzoekers bij Farmacie laten hun snor staan voor het goede doel. Ook circa 100 leden van het Utrechts Studenten Corps doen mee met ‘Movember’, een wereldwijd initiatief in de strijd tegen prostaatkanker.

Het vanuit Australië overgewaaide jaarlijkse fenomeen Movember, een samenvoeging van de woorden moustache en november, is ook in Nederland populair aan het worden. Duizenden Nederlandse mannen laten sinds 1 november een maand lang hun snor staan, en laten zich daarbij sponsoren. Het opgehaalde geld wordt gestoken in onderzoek naar prostaatonderzoek.

Nathaniel MartinGoed idee, dacht de aan de UU verbonden Canadese docent-onderzoeker Nathaniel Martin. Hij kreeg 11 collega’s in de onderzoeksgroep Medicinal Chemistry & Chemical Biology zover om een maand lang met een snor rond te lopen.

Martin: “Prostaatkanker is een groot probleem. Bijna elke 50-plusser kent wel iemand bij wie het geconstateerd is. Uiteindelijk krijgt 1 op de 7 mannen er mee te maken. Het is grappig én makkelijk om mee te doen met Movember. Hoeveel moeite kost het om je snor een maand te laten staan?”

Ongeveer de helft van de mannen in de Farmaciegroep laat momenteel zijn snor groeien. Vooral de jongere medewerkers. Bij de oudere collega's is de animo minder. “Misschien omdat ze een vrouw en kinderen thuis hebben? Maar ze doneren gelukkig wel”, zegt Martin.

De eerste week met snor voelde vreemd, vertelt Martin. “Nu hoor ik steeds vaker dat het best goed staat. Mijn vrouw vindt het geen probleem dat ik een snor heb. Ze is opgegroeid met een vader met een snor, dus ze is wel wat gewend”, zegt Martin grappend.

In Canada doen maar liefst 240.000 ‘Mo Bros’, gesteund door hun vrouwen (Mo Sistas), mee met Movember. Daar is al meer dan 17 miljoen euro aan donaties binnengesleept. Vergeleken daarbij steekt Nederland wat schril af, met een kleine 3200 deelnemers en 140.000 euro opbrengst.

Martin heeft zelf tot op heden 835 euro opgehaald met zijn snor. Daarmee staat hij op plek 16 in de lijst Nederlanders die het meeste geld hebben binnengehaald. Je kunt op het profiel van Martin geld doneren. De Farmaciegroep heeft gezamenlijk al meer dan 1700 euro opgehaald.

“De grap op de afdeling is dat het gedoneerde geld weer terugkomt voor onderzoek", zegt Martin lachend. Een deel van Martins onderzoek is gericht op het ontwikkelen van manieren om kanker in een vroeg stadium te detecteren en eventueel te behandelen. “Maar om goed onderzoek mogelijk te maken moet er in Nederland wel meer gedoneerd worden. Met het tot nu toe in Nederland opgehaalde geld kan je nog niet eens één PHD betalen.”

Stefan USCCorpssnorren
Ook het Utrechtsch Studenten Corps doet mee met Movember. Circa 100 leden laten hun snor staan. Half november zette DUB USC’er Stefan, bij wie de beginnende snor al goed zichtbaar werd, op de foto.

“We willen mensen er op wijzen dat veel mannen prostaatkanker hebben. Met weddenschappen proberen we geld in te zamelen voor het KWF kankerbestrijding fonds”, meldt Martijn Hulsmans van het USC.

Het USC heeft deze maand een van de vijf biertaps omgedoopt tot de “snorrenpomp”. Hulsmans: “Elk biertje dat hieruit getapt wordt zorgt voor 10 cent extra in de ‘snorrenpot’. Inmiddels is er op die manier ruim 1500 euro opgehaald.”

Op 30 november organiseert het corps een ‘snorrenborrel’. Ook snorloze leden zijn welkom. Voor die groep worden plaksnorren geregeld.

Update 6 december: USC heeft DUB foto’s van de snorrenborrel gestuurd. Zie onder. Er is in totaal 2200 euro door het USC opgehaald voor het goede doel.

Snorrenborrel