Volle collegezaal is niet slecht

Massale colleges hoeven niet slecht te zijn voor het onderwijs, zolang docenten hun studenten bij de les houden zal met korte opdrachten, gerichte vragen en wekelijkse toetsen.

Dat blijkt uit een experiment aan de University of Washington, dat wordt beschreven in het wetenschappelijke tijdschrift Science. Biologiestudenten die vanwege bezuinigingen college volgden met 700 in plaats van 345 studenten, bleken ondanks de massaliteit beter te presteren. Dat hadden ze volgens de onderzoekers te danken aan de actievere lesmethode.

Alle studenten haalden betere cijfers, maar vooral degenen met laagopgeleide ouders. Die liepen bijna de helft van hun achterstand op ‘reguliere’ studenten in. Ze zouden in het voortgezet onderwijs minder goed hebben geleerd om verworven kennis toe te passen en profiteerden daardoor meer van de discussies tijdens de collegereeks.

Deze studenten liepen hun achterstand niet helemaal in, schrijven de onderzoekers, maar de door hen gepropageerde methode is wel veel goedkoper dan de gebruikelijke kostbare ondersteuningsprogramma’s voor deze studenten.