VSNU verwerpt nieuwe cao **update**

De universiteiten hebben het onderhandelaarsakkoord over een nieuwe cao maandag verworpen. Universiteitenvereniging VSNU en de vakbonden zijn voorlopig uitgepraat. Ze hebben zelfs nog geen afspraak gemaakt om de gesprekken te hervatten.

De huidige universitaire cao loopt automatisch tot 1 maart door. “We gaan ervan uit dat we tegen die tijd weer met de bonden om tafel zullen zitten”, zegt een woordvoerder van universiteitenvereniging VSNU. Tot die tijd komt er geen loonsverhoging bij en ook de eenmalige bonus van 500 euro gaat niet door.

“Ik zou niet weten waarover ze met ons willen praten”, reageert bestuurslid Marieke van den Berg van Abvakabo FNV. “Zij hebben nu een probleem gecreëerd. We gaan ons beraden en ik ga nog niet vooruitlopen op wat we gaan doen. Maar we gaan niet lijdzaam afwachten tot de VSNU ergens in februari weer een keer met ons wil praten.”

Meer dan tachtig procent van de achterban van Abvakabo FNV stemde vóór het onderhandelaarsakkoord. Werkgeversvereniging VSNU wil over de stemverhouding in haar bestuur niets zeggen: “Zo werkt dat niet bij de VSNU. Er is wel over gediscussieerd, maar uiteindelijk nemen we samen één besluit.”

De kwestie ligt voor universiteiten “heel scherp”, zegt de VSNU-woordvoerder: “Er is geen geld, dus een kleine loonsverhoging betekent vermindering van arbeidsplaatsen.”

Korte achtergrond

In november zou het universitaire personeel een uitkering van vijfhonderd euro krijgen en vanaf februari 2011 een half procent salarisverhoging. Maar dat gaat voorlopig niet door. De bestuursleden van de VSNU hebben het akkoord van hun eigen onderhandelaars van de hand gewezen.

“Om een cao-loonsverhoging te kunnen bieden zouden de universiteiten meer arbeidsplaatsen moeten opheffen en de werkdruk opvoeren”, schrijft de VSNU op haar website. “Dat vinden ze onverantwoord.” De budgetten staan “intussen” verder onder druk, menen de bestuurders van de universiteiten.

“Dit is een klap in het gezicht van de medewerkers”, zegt bestuurslid Marieke van den Berg van vakbond Abvakabo FNV. “We zijn zwaar teleurgesteld en gaan ons stevig beraden. Het lijkt erop dat de universiteiten het politieke spel belangrijker vinden dan hun eigen medewerkers. Ze slaan een boek dicht.”

De leden van de vakbond hadden het akkoord met een ruime meerderheid aanvaard. De VSNU kon verder nog niet reageren.

Hoger Onderwijs Persbureau

Tags: vsnu | cao