VSNU vindt kabinet schijnheilig

Universiteitenvereniging VSNU en de studentenorganisaties zijn teleurgesteld in het kabinet dat op onderwijs en onderzoek bezuinigt. De HBO-raad houdt zijn kruit liever droog tot het volgende kabinet er is. Het Nibud voorspelt dat het inkomen van de student er flink op achteruit gaat.

“Schijnheiligheid is troef”, fulmineert VSNU-voorzitter Sijbolt Noorda. Hij stelt vast dat de financiering per student daalt, dat er geen geld beschikbaar is om de salarissen op peil te houden en dat er miljoenen euro’s minder aardgasbaten naar kennis en innovatie gaan. Daarnaast is een aantal toegezegde subsidies verlaagd. Volgens de VSNU krijgen de geesteswetenschappen in 2011 slechts tien miljoen in plaats van de beloofde vijftien miljoen euro extra. Het alfa-gamma-onderzoek moet het met 36 miljoen euro minder doen en voor de verbetering van het studiesucces heeft het kabinet in 2011 geen 21 maar 14 miljoen euro over.

Ook de studentenorganisaties zijn teleurgesteld in de onderwijsbegroting. Volgens de LSVb krijgen de hogescholen en universiteiten honderd miljoen euro minder dan beloofd. “Met deze begroting doet het kabinet er niks aan om op te klimmen naar de top vijf van mondiale kenniseconomieën, waar de politiek de mond vol van heeft”, aldus voorzitter Sander Breur.

Zijn ISO-collega Guy Hendricks meent dat de begroting de uitvoering van de Veerman-agenda bemoeilijkt. “De tijd van mooie woorden kennen we, het wachten is op echte investeringen.” Hij vestigt zijn hoop op het volgende kabinet.

Dat doet ook de HBO-raad, die de begroting voor 2011 niet zo verrassend vindt. Aangekondigde bezuinigingen voor 2012 maken de op de raad weinig indruk. “Wij wachten liever op de plannen van een nieuw kabinet”, zegt een woordvoerder. “Want het huidige demissionaire kabinet heeft niets over 2012 te zeggen. We verwachten dat er tegen die tijd weer geïnvesteerd zal worden.”

Volgens berekeningen van het Nationaal instituut voor budget voorlichting, het Nibud, gaat de student met een basisbeurs en een bijbaan waarmee 5000 euro per jaar wordt verdiend, er  0,6 procent oftewel 4 euro op achteruit. In 2010 kregen studenten met een net zo goed verdienende bijbaan er nog 4 euro bij. Ze zijn dus terug op het niveau van 2009.

De rekenaars hebben gekeken naar de koopkracht van een student. Zijn salaris zal in 2011 vermoedelijk 6 euro per maand stijgen en zijn zorgtoeslag gaat met 9 euro omhoog. De inflatie bedraagt 9 euro terwijl de studiefinanciering hetzelfde blijft.

Bij het Nibud zijn ook voorspellingen te vinden voor andere groepen uit de samenleving.

Hoger Onderwijs Persbureau / GK