VU en UvA verkennen samenwerking

De Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit gaan uitzoeken of het zinvol is hun krachten te bundelen. Ze hopen hun positie in de ‘internationale concurrentiestrijd’ zo te kunnen verbeteren.

Beide instellingen willen “een klassieke, brede, internationaal toonaangevende research universiteit” blijven, schrijven ze in een persbericht. Daarvoor is samenwerking nodig; door de internationale concurrentiestrijd verwachten de twee universiteiten dat ze anders aan kwaliteit zullen inboeten. Ook de commissie-Veerman gaf in haar vorig jaar verschenen rapport aan dat instellingen meer regionaal moeten samenwerken.

Werkgroepen van de universiteiten gaan nu bekijken of samenwerking daadwerkelijk de kwaliteit van het onderwijs en onderzoek kan verbeteren en op welke manier dat moet gebeuren.