VU schaft premasters voor hbo’ers af

De PvdA maakt zich zorgen over het voornemen van de Vrije Universiteit om premaster-programma’s voor hbo’ers af te schaffen. Ze kunnen alleen nog zomercursussen volgen en duur contractonderwijs waarvoor ze geen lening bij DUO krijgen.

PvdA-kamerlid Tanja Jadnanansing verwijst in vragen aan staatssecretaris Zijlstra naar een artikel in weekblad Ad Valvas van de Amsterdamse Vrije Universiteit. Deelt hij de vrees dat hbo’ers straks mogelijk niet meer verder studeren?

De VU vindt dat hbo-instromers hun achterstanden voortaan zelf moeten wegwerken, blijkt uit haar nieuwe instellingsplan. De universiteit betaalt de premasters aan zo’n 1200 hbo-instromers nu uit eigen zak en dat wordt te duur, zegt een medewerker in Ad Valvas. Ze zullen voortaan alleen nog in de vorm van zomercursussen en contractcursussen worden aangeboden. Schakelaars kunnen daarvoor bij DUO geen lening afsluiten.

De PvdA wil dat de premasters onder het normale collegegeld blijven vallen en roept staatssecretaris Zijlstra op om daarover afspraken te maken met universiteiten. In zijn Strategische agenda kondigde hij aan dat hij wettelijk wil vastleggen dat schakelprogramma’s van een half jaar – tot dertig studiepunten – tegen het normale collegegeldtarief gevolgd kunnen worden.