VWO-talenten kiezen voor UU

De talenten van de derde klassers havo- en vwo kiezen de Universiteit Utrecht als meest favoriete onderwijsinstelling. Op de tweede plaats staat de Universiteit van Amsterdam en op nummer 3 de TU Delft.

De gegevens komen uit een onderzoekje van Qompas, een instelling die professionele oriëntatiemiddelen ontwikkelt voor jonge (aankomend) hoger opgeleiden ter ondersteuning van complexe keuzes op het gebied van studie, carrière en loopbaanontwikkeling. Qompas baseert haar resultaten op de 300.000 bezoeken aan haar site in de periode van september 2009 tot 1 april 2010. Onder havo- en vwo-talenten worden leerlingen verstaan die gemiddeld rapportcijfer hebben van een 8 of hoger. Onder alle derdeklassers van havo en vwo komt de Hogeschool Inholland als populairste uit de bus met op nummer 2 de Universiteit Utrecht. Het is het vierde jaar dat Qompas met een ranking komt en voor het derde achtereenvolgende jaar staat de UU op 1.

GK

Tags: vwo | Ranking