Wachttijd voor een kamer loopt weer op

Studenten op zoek naar een kamer in Utrecht zullen weer wat langer moeten wachten. De gemiddelde wachttijd bij jongerenhuisvester SSH  is gestegen naar 16 tot 17 maanden.

Het ging de afgelopen jaren eigenlijk best goed met de wachttijden voor een kamer in Utrecht. De wachttijd liep terug door de oplevering van verschillende grote studentencomplexen als De Bisschoppen en Casa Confetti in De Uithof en City Campus Max in Kanaleneiland, maar inmiddels moet een woningzoekende gemiddeld ruim 16 maanden wachten voor een kamer in Utrecht.

“Op dit moment is er een piek als het gaat om de wachttijd”, zegt woordvoerder Elise van ’t Loo van SSH. “Die situatie zal voorlopig wel niet veranderen, omdat niet zoals in voorgaande jaren, een groot project opgeleverd gaat worden. Dat gebeurt pas weer in of na 2016. Dan worden de kamers en woningen opgeleverd in het KPN-pand aan de burgemeester Fockema Andrealaan.”

Extra bouwen

Ondertussen zit de jongerenhuisvester niet stil. Het afgelopen jaar zijn alle studenten met een campuscontract er op gewezen dat ze vanaf oktober 2010 hun kamer of wooneenheid moeten verlaten als ze niet meer studeren. Daardoor zouden er dit najaar weer extra’s kamers vrij kunnen komen.

Daarnaast is vorig jaar Jebber opgericht, waarin woningcorporatie Mitros samenwerkt met SSH Utrecht. Jebber gaat zich bezig houden met starterswoningen in Utrecht om zo de doorstroming van kamer naar zelfstandige woning op gang te brengen.

Ook hoopt SSH dat de Universiteit Utrecht nog een plek in De Uithof heeft voor nieuwe studentenwoningen. “Volgens het bestemmingsplan ia er nog ruimte. We hopen dat we er nog 500 eenheden kunnen bouwen. Maar die zullen er pas over een aantal jaren staan, want dan hebben we het over nieuwbouw. Binnenkort gaan we  met de universiteit om tafel om hierover te spreken.”

SSH is blij dat de nog immer populaire spaceboxen – zie foto - in De Uithof (wachttijd 2,5 jaar) nog mogen blijven staan tot 2013. “La Capanna is een tijdelijke voorziening en zou vorig jaar eigenlijk hebben moeten verdwijnen. Maar omdat het Europees Jeugd Olympisch Festival in 2013 naar Utrecht komt, mocht het complex nog blijven staan. De studenten moeten er voor het festival uit en plaats maken voor de sporters. Na de spelen worden de spaceboxen weggehaald.”

Vijftig eenheden

SSH is momenteel bezig de bouwplannen voor hun meest recente aankoop af te ronden. De huisvester heeft drie geschakelde panden aangekocht aan de Koningsweg in de buurt van stadion Galgenwaard. In dit complex zullen kamers en zelfstandige woningen komen die ruimte gaan bieden aan vijftig tot zestig mensen. De oplevering zal vermoedelijk in 2011 zijn.

Eén van de panden is de vroegere wasserette Aurora en is een gemeentelijk monument. Tot voor kort hing de naam in tl-verlichting aan de gevel, maar die is bij de verkoop van de muur gehaald. In de gemeenteraad zijn hierover al vragen gesteld. Groenlinks vindt dat de naam in licht terug moet aan de gevel.

Van ’t Loo: “Na de zomer geven we met de gemeente een voorlichtingsavond voor de mensen uit de buurt die ook erg benieuwd zijn naar wat er precies met het complex gaat gebeuren. Dan zullen we het ook over de tl-verlichting hebben. Je kan je voorstellen dat, als je daar woont, het niet prettig is dat de lichtreclame continu je kamer verlicht. Daar moeten we dus nog wat op verzinnen. We zijn ook aan het nadenken of we nog kunnen refereren aan de oorspronkelijke functie van het pand. Over de manier waarop moeten we dus nog nadenken.”

GK

Tags: ssh