Wageningen mag promovendi wegsturen

Wageningen Universiteit mag promovendi al tijdens de eerste maanden beoordelen op hun resultaten en degene die onvoldoende scoren ontslaan. Dat oordeelde de Raad van State vorige week.

Een Armeense ex-promovenda van Wageningen Universiteit had een zaak aangespannen tegen de instelling. Ze moest in februari 2009, vier maanden na de start van haar onderzoek, van de instelling vertrekken.

In Wageningen krijgen promovendi tijdens de eerste anderhalf jaar een beoordeling op basis van onder meer hun kennisniveau, beheersing van de Engelse taal en productiviteit. De promovenda zou op elf van de zeventien beoordelingscriteria onvoldoende of zelfs zwaar onvoldoende hebben gescoord.

De promovenda ging in bezwaar bij het college voor promoties. Ze vond dat de universiteit haar te vroeg had beoordeeld. De universiteit zou pas na een jaar een gedegen oordeel over haar ‘kennen en kunnen’ kunnen vellen. Haar bezwaar werd ongegrond verklaard.

Vervolgens ging ze in beroep bij de Arnhemse rechtbank, maar ook die gaf de universiteit gelijk. Terecht, oordeelt de Raad van State nu. Volgens de Raad staat in het promotiereglement van de universiteit duidelijk dat promovendi “tijdens of onmiddellijk na het eerste jaar” worden beoordeeld.

Meestal gaat het goed, zegt een woordvoerder van Wageningen universiteit. “Maar promovendi moeten aan hoge kwaliteitsstandaarden voldoen. Wanneer dat niet lukt, kan de lijdensweg het best zo snel mogelijk worden beëindigd.”

Hoger Onderwijs Persbureau