Wat stemt de student 3

David  (23) volgt de master Criminologie en is van mening dat stemhulpen zoals Kieskompas zich moeten richten op het algehele gedachtegoed van een partij in plaats van heel specifieke standpunten.

Ga jij stemmen op 9 juni? “Ja.”

Weet jij al wat je gaat stemmen? “Ja. Ik ga stemmen op Mark Rutte, van de VVD.”

Ben jij partijvast? “Nee, niet honderd procent.”

Welke onderwerpen bepalen jouw keuze? “Onderwijs, economie, immigratie en minderhedenbeleid. Ik heb vaak principiële bezwaren bij partijen. Dus als alleen het programma van een bepaalde partij goed bij mij past kan ik er niet noodzakelijk iets mee. “

Wie is je favoriete politicus? “Winston Churchill. Hij was charismatisch en doortastend, precies de leider die je nodig hebt in een oorlog. Hij was in sommige opzichten ook politiek incorrect maar dat is geoorloofd in oorlogstijd.”

Hoe stel je jezelf op de hoogte van politiek nieuws? “Thuis hebben we een abonnement op nrc.next, met NRC Handelsblad op zaterdagen. Ik praat soms met vrienden over politiek en ik kijk wel eens Pauw en Witteman, of ik kijk televisiedebatten terug via internet.“

Wat zegt Kieskompas? “Ergens tussen CDA en VVD.”

Was dat wat je verwachtte? "Ja, redelijk. Het is goed dat ze aan het einde nog vroegen welke partijen wel of niet bij je passen. De stellingen gaan wel elke keer over hele specifieke punten. Je moet eigenlijk toetsen op gedachtegoed van de partijen en niet op of er 'wel of niet de JSF’s moeten worden aangeschaft'. Ik vind zo’n stemhulp wel een nuttige toevoeging voor mensen die nog geen idee hebben op wie ze willen stemmen. Zelf heb ik me al enigzins voorbereid en dan raak je er vaak alleen maar van in de war."

Casper Wolfert

Wat stemt de student aflevering 1 Daniël Doorman deel 2 Vera Captein