Wat stemt de student, deel 4

Renee Gunnewijk (23) volgt de master Bestuurs- en Organisatiewetenschappen en vulde de Brandvoting test in om aan de hand van haar favoriete merken te zien welke politieke partij het beste bij haar past.

Ga jij stemmen op 9 juni? "Ja."

Wat ga jij stemmen? “D66.”

Ben jij partijvast? “Redelijk. Ik luister wel naar wat andere partijen zeggen, maar als puntje bij paaltje komt, stem ik meestal D66.”

Welke onderwerpen bepalen jouw keuze? “Onderwijs en economie. Ik vind aandacht voor cultuur en sport ook belangrijk, maar dat is niet leidend in mijn keuze.”

Wie is je favoriete politicus? “Ik ben niet gecharmeerd van de meeste politici, maar ik heb wel bewondering voor Femke Halsema en Alexander Pechtold.Zij weten hun standpunten duidelijk te beargumenteren en gaan verder dan alleen het roepen van oneliners waardoor je begrip krijgt voor hun standpunten.”

Hoe stel je jezelf op de hoogte van politiek nieuws? “Via kranten, televisie en internet. Ik ga niet heel specifiek op zoek naar politiek nieuws, maar kijk wel naar het journaal en het lijsttrekkersdebat. Als NOVA of Netwerk een interessant onderwerp heeft ,blijf ik daar ook wel eens hangen.”

Wat zegt brandvoting? “CDA.”

Was dat wat je verwachtte? “Nee, hier ben ik heel ongelukkig mee. Ik denk niet dat je aan de hand van je favoriete merken kan zeggen bij welke partij iemand past.”

Casper Wolfert