Wetenschapsfraude door ‘Griekse’ spookauteurs

Het is een geheel nieuwe vorm van wetenschapsfraude. Een tijdschrift over biochemie trekt een artikel terug. Van plagiaat of gesjoemel is geen sprake, alleen blijken de auteurs niet te bestaan.

Het artikel is volgens Nature in juli gepubliceerd in het Elsevier-tijdschrift Biochemical and Biophysical Research Communications. Het ging over twee eiwitten die bij muizen een rol spelen in obesitas en suikerziekte. Inhoudelijk was er niets op aan te merken.

Maar celbioloog Bruce Spiegelman van Harvard Medical School kreeg argwaan. Hij had hetzelfde onderzoeksresultaat al een paar keer gepresenteerd op wetenschappelijke congressen. Wilde iemand hem soms het gras voor de voeten wegmaaien?

De vijf vermeende auteurs zouden verbonden zijn aan een Griekse universiteit, maar die bleek hen helemaal niet te kennen. De auteurs hadden ook geen enkel ander wetenschappelijk artikel op hun naam staan. Ze gebruikten een e-mailadres dat niet van een universiteit was. De Griekse namen leken wel op namen van wetenschappers die zich werkelijk met obesitas bezig hielden.