What’s in a name?

Wie wil weten of het toeval is dat zoveel medestudenten Laura of Mark heten, kan vanaf donderdag de Nederlandse Voornamenbank raadplegen. De Utrechtse onderzoeker Gerrit Bloothooft werkt al jaren aan het namenonderzoek.

Hoeveel kinderen werden na de oorlog Adolf genoemd? In 1949 verrassend genoeg evenveel als in 1941, namelijk 69. ‘Sem’ was populair in 2004, na de geboorte van de zoon van presentatrice Wendy van Dijk. Kevin en Chantal piekten aan het eind van de vorige eeuw. En na 2003 is er geen enkele Jan-Peter meer geboren.

De Nederlandse Voornamenbank online bevat 500 duizend verschillende voornamen. Vanaf 1880 is per jaar te zien hoe populair een naam was. Daaruit blijkt of hij in opkomst is of alweer uit de gratie. Ook is te zien waar in Nederland een naam het meest voorkomt. Twintigduizend namen worden nader verklaard en uitgelegd.

De Nederlandse Voornamenbank (NVB) is een samenwerkingsproject van het Meertens Instituut van de KNAW en de Universiteit Utrecht. De Utrechtse wetenschapper Gerrit Bloothooft is al jaren betrokken bij het onderzoek naar namen. Onlangs mocht hij nog in diverse media verkondigen dat het Wilders’ stel Henk & Ingrid aan het uitsterven is. De meeste Henken en Ingridden werden geboren rond 1963 het geboortejaar van Wilders zelf.

De voornamenbank is het logische vervolg van de druk bezochte Nederlandse Familienamenbank die op 3 december 2009 gelanceerd werd.

Hoger Onderwijs Persbureau/XB