Wil de echte mol nu opstaan?

Is het acteur Patrick Stoof of presentator Art Rooijakkers? Vanavond weten we wie de mol van 2011 is. Tot op het laatste moment wordt er getwijfeld over de identiteit van de geniepige speler. Nouschka, vierdejaars University College, is een grote fan van het programma ‘Wie is de mol'. Ze zit in de organisatie van UcDean, een jongerengroep die sinds vier jaar een eigen mollenspel organiseert.

Het populaire televisieprogramma ‘Wie is de mol’ draait om een groep kandidaten, waarvan één persoon de mol is, maar niemand weet wie het is. Door middel van opdrachten kunnen de kandidaten geld verdienen, maar de mol probeert de spellen stiekem te saboteren.  Elke week vullen de deelnemers een test in, waarin ze vragen over de mol moeten beantwoorden. Wie de minste vragen goed heeft, vliegt eruit. Uiteindelijk blijft er een winnaar en een mol over. Dit is het elfde seizoen en sinds seizoen vijf bestaat de groep altijd uit BN’ers.

Nouschka vindt het programma helemaal geweldig. Drie jaar geleden deed ze via UcDean mee aan hun eigen ‘Wie is de mol’ spel. Destijds was zij de mol en nu zit ze twee jaar in de organisatie. Wat kleinschalig begon, groeide uit tot een grote wedstrijd. “Vier jaar geleden begonnen we met een spel van drie dagen in Nederland. Tegenwoordig trekt de wedstrijd door verschillende landen in Europa.

Discussie

Zo’n spel kan alleen maar georganiseerd worden door die hard fans. Iedereen in de organisatie van het studenten mollenspel is gek op het televisieprogramma. “We komen twee keer per week bij elkaar en dan wordt de afgelopen uitzending natuurlijk uitgebreid besproken”, vertelt Nouschka.

Ook Ankie, lid van de U-Raad, bespreekt de afleveringen graag met andere fans. “Ik  praat veel met mijn huisgenoot, die ook erg fanatiek fan is. We hebben alle afleveringen twee keer bekeken, omdat je dan toch anders kijkt. Ik vraag me wel eens af hoeveel uur van mijn leven ik met kijken en discussiëren over ‘Wie is de mol’ kwijt ben. “

U-Raad collega Karin, is ook een fan. Ze volgt het programma al vijf jaar. “Vooral de strijd tussen de kandidaten maakt het zo leuk. Ook is het interessant om te zien wat voor strategie kandidaten gebruiken. Dan zie je weer wat de verhoudingen tussen de spelers onderling zijn.” Ankie is vanaf het allereerste seizoen verknocht aan het programma. “Ik ben er mee opgegroeid. Ik kijk al elf jaar lang  en ik krijg er geen genoeg van. “

in de war

Karin dacht een lange tijd dat KRO presentatrice Karin de Groot de mol was, maar die vloog er vorige week uit. “Eerst had ik Karin in gedachte, omdat ze zo dom deed. Maar toen ging ze eruit en was ik een beetje in de war. Nu denk ik dat Patrick het is, want bij Art ligt het er te veel bovenop”, peinst Karin. Ankie is flink aan het twijfelen geslagen, ze dacht lange tijd dat het Art was, maar is niet meer zo zeker van haar zaak. “Na aflevering één zat ik op Art en Pepijn. Na de tweede uitzending zat ik helemaal op Art, maar zo richting het einde begin ik te twijfelen of het toch niet Patrick is. Art is misschien gewoon een hele goede kandidaat, die af en toe de mol speelt.”

Als gewone stervelingen zich ook weer mogen opgeven voor het spel, en niet alleen Bekende Nederlanders, dan zouden alle drie de dames wel mee willen doen. Maar geen van hen zou de mol willen zijn. “Ik ben in ons eigen spel al een keer de mol geweest, dus het lijkt me wel leuk om dan een gewone kandidaat te zijn”, zegt Nouschka. Ook Ankie zou het liefst een gewone speler zijn. “Het lijkt me ontzettend spannend en uitdagend om te proberen in dit spel zo ver mogelijk te komen.”

Mollen met UcDean

Sinds vier jaar organiseert UcDean, een organisatie van University College, een eigen ‘Wie is de mol’  spel. Vorig jaar werden uit 76 aanmeldingen, door middel van selectiedagen 16 kandidaten geselecteerd. Het spel vond toen plaats in verschillende gebieden in Noord-Europa, namelijk Nederland, Duitsland,  Polen, de Baltische Staten en Scandinavië.

De spelers moeten net zoals in het televisieprogramma, geld in de pot brengen, spellen spelen en natuurlijk een mol ontmaskeren. De organisatie is negen maanden per jaar bezig met het organiseren van de wedstrijd. Ze bezoeken de landen die bij het spel worden betrokken, gaan op zoek naar bijzondere locaties en bedenken spectaculaire opdrachten.

Dit jaar heet de wedstrijd, die van 29 juli t/m 8 augustus plaats vindt, ‘Strijd Der Elementen'. Inschrijven is niet meer mogelijk, de organisatie is al aan de selectie  van deelnemer begonnen. Maar houd de website van UcDean in de gaten, misschien kun je volgend jaar wél meedoen. Iedereen tussen de 17 en 29 jaar mag zich aanmelden.