Zijlstra geeft groen licht alliantie UvA-VU

De voorgenomen samenwerking tussen de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit. De plannen passen goed in het advies van de Commissie Veerman, aldus staatssecretaris Halbe Zijlstra

De commissie-Veerman gaf in haar vorig jaar verschenen rapport aan dat instellingen meer regionaal moeten samenwerken. Daarom kan een mogelijke alliantie tussen de twee universiteiten volgens Zijlstra “functioneel” zijn. Dit schrijft de staatssecretaris in antwoord op Kamervragen van SP'er Jasper van Dijk.

Van Dijk noemt Zijlstra’s antwoorden tegen ANP buitengewoon teleurstellend. “Niet schaalvergroting maar schaalverkleining moet vooropstaan”. Van Dijk is fel tegenstander van fusies in het hoger onderwijs. Volgens hem leert het fiasco bij Hogeschool inHolland dat schaalvergroting de onderwijskwaliteit schaadt.

Masteronderwijs bundelen
Uit de brief van Zijlstra blijkt dat de collegevoorzitters UvA en VU mogelijkheden onderzoeken om (delen van) research en bijbehorend PhD- en masteronderwijs te bundelen. Volgens Zijlstra wordt een bestuurlijke of institutionele fusie niet overwogen. Daarom is een fusietoets ook niet nodig, schrijft de staatssecretaris. Om te voorkomen dat instellingen blijven groeien is er sinds 2009 een fusietoets: wie wil fuseren, moet bewijzen dat dit noodzakelijk is.

Begin juli stopte Karel van der Toorn per direct als collegevoorzitter van de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam. Er zou onenigheid zijn ontstaan tussen Van Toorn en de Raad van Toezicht over de samenwerking met de Vrije Universiteit. Volgens de Amsterdamse studentenvakbond ASVA omdat Van der Toorn “graag zo snel mogelijk wil fuseren met de VU, de RvT niet”.

In mei werd bekend dat de UvA en de Vrije Universiteiten gaan uitzoeken of het zinvol is om samen te gaan werken. Door de internationale concurrentiestrijd verwachten de twee universiteiten dat ze zonder samenwerking aan kwaliteit zullen inboeten.

Leiden, Delft en Rotterdam samen?
Ook elders wordt gewerkt aan verregaande samenwerking. De universiteiten van Leiden, Delft en Rotterdam gaan volgens NRC Handelsblad fuseren. De voorzitters van de colleges van bestuur wilden de fusie in september bekendmaken bij de opening van het academisch jaar.

De fusie-universiteit zou de naam Universiteit Leiden gaan dragen. Het zou de grootste academische instelling van Nederland worden met 55.000 studenten.