Zo vader, zo zoon in onderwijs

Jongens treden vaak in de voetsporen van hun vader, als die een landbouw- of techniekstudie heeft gevolgd. Meisjes trekken zich bij hun studiekeuze minder van hun ouders aan.

Het voorbeeld van ouders heeft invloed op de opleiding van hun kinderen, concludeert het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dat geldt vooral voor het opleidingsniveau: kinderen van hoogopgeleide ouders halen drie keer zo vaak de eindstreep van het hoger onderwijs als kinderen van laagopgeleide ouders.

Ook de studierichting van de ouders doet ertoe. Bijna één op de drie mannelijke afgestudeerden in de techniek blijkt een vader te hebben die ook zo’n soort opleiding heeft gedaan. Voor landbouwstudies geldt dat zelfs voor veertig procent van de afgestudeerden; zonen nemen vaker dan dochters de boerderij van hun vader over, luidt de verklaring van het CBS.

Moeders hebben een stuk minder invloed, behalve als ze economie of rechten hebben gestudeerd: in die studierichtingen heeft ruim twintig procent van de alumni een moeder die hen is voorgegaan.

Volgens het CBS zijn aanleg en intelligentie deels erfelijk, maar voor het opleidingsniveau wegen ook de opvoeding en omstandigheden mee. Kinderen die opgroeien met hoogopgeleide ouders bewegen zich later makkelijker in kringen van hoogopgeleiden, wat het makkelijker maakt om een studie te doorlopen. Maar ook de financiën spelen een rol: kinderen van rijke ouders hebben meer mogelijkheden om een dure studie te volgen.