Zoektocht naar student duurt voort

De zoekactie naar de student die vorige week maandag vermist raakte in de zee bij San Sebastian is sinds afgelopen weekend uitgebreid naar de Zuid-Franse kust. Job Lips, student van het University College Utrecht, verdween op 17 oktober toen hij met enkele vrienden aan het zwemmen was bij de Spaanse kust.

De studenten bevonden zich in Spanje in het kader van de liftwedstrijd die UCU elke ‘mid-term break’ organiseert. Hierbij liften teams van studenten naar een buitenlandse locatie; dit jaar vertrokken de tientallen deelnemers dus naar San Sebastian. Na de vermissing keerde een deel van de deelnemende studenten vroegtijdig terug naar Nederland.

De colleges aan het UCU begonnen maandagochtend op de gebruikelijke tijd. Voor de studenten die zich niet in staat voelden om de lessen bij te wonen, werd op datzelfde moment een bijeenkomst georganiseerd, waarbij stafleden en medewerkers van Studentenservice aanwezig waren. Ook kunnen studenten hun herinneringen en gedachten in een boek achterlaten. Fried Keesen, onderwijsdirecteur van het UCU: “In een hechte gemeenschap als UCU komt dit natuurlijk extra hard aan. Studenten zoeken troost bij elkaar en, waar nodig, bij professionele hulpverlening.”

Volgens de familie, heeft de Spaanse hulpverleningsdienst laten weten er een redelijke kans is dat het lichaam van Job zal worden teruggevonden, vanwege de zeestromingen bij San Sebastian. Dit kan echter nog dagen duren. Zodra de student gevonden is, zal UCU een herdenkingsbijeenkomst organiseren.