Zorg om communicatie Leiden onterecht

Er is niets aan de hand met onze opleiding communicatie, zegt de Hogeschool Leiden. Dat zou blijken uit een rapport van onderwijskeurmeester NVAO, die er een alternatieve studieroute tegen het licht hield.

Niet alleen bij de Hogeschool Inholland lagen er vorig jaar opleidingen onder vuur. Na de geruchtmakende affaire over verkorte afstudeertrajecten rezen er ook vragen bij vijftien opleidingen van tien andere hogescholen. Bij de meeste was weinig aan de hand, vond de Onderwijsinspectie. Er bleven slechts vier zorgelijke opleidingen over, waar de wet onvoldoende werd nageleefd en de examencommissies niet goed functioneerden. Daar gingen de collega’s van de NVAO op bezoek om het afstudeerniveau te checken.

Hun rapport ligt al enige weken op het bureau van staatssecretaris Zijlstra, maar die wil het nog niet openbaar maken. Eerst wil hij de mening van de Onderwijsinspectie horen en dan stuurt hij het met zijn beleidsreactie naar de Tweede Kamer. Dat kan nog wel een paar maanden duren.

De Hogeschool Leiden was een van de instellingen die de NVAO onderzocht. De opleiding communicatie had namelijk een alternatief toetstraject waar de kwaliteitsbewakers zich zorgen over maakten. “Die zorg blijkt nu onterecht te zijn”, schrijft de hogeschool alvast in een persbericht. “Het eindniveau van de studenten communicatie is goed.”

De NVAO-commissie bekeek het eindniveau van 36 studenten, waaronder de negentien ‘langstudeerders’ die na een alternatief onderwijsprogramma konden afstuderen. Slechts één van hen had dit eigenlijk niet gemogen. Van de overige 35 studenten werd duidelijk dat ze voldeden aan het “eindniveau dat je van het hbo mag verwachten”, aldus de hogeschool.

Collegevoorzitter Paul van Maanen is “blij dat de NVAO heeft vastgesteld dat de diploma's aan de vereisten voldoen”. Het bestuur had zelf al in 2010 geconstateerd dat de examencommissie van de opleiding communicatie “niet de juiste procedures volgde”, en had maatregelen genomen.

De Hogeschool Leiden is de derde instelling die vooruitloopt op het NVAO-onderzoek.

In september was het de Hanzehogeschool Groningen die naar buiten bracht dat zes van de 53 langstudeerders het diploma niet hadden verdiend dat ze via een alternatieve route bij media & communicatie hadden verkregen. De opleidingen van het instituut zouden verder in orde zijn.

Begin deze maand meldde de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen dat de opleiding werktuigbouwkunde gewoon opnieuw wordt geaccrediteerd. Ook hier deed de NVAO aanvullend onderzoek. Volgens de hogeschool schoot de opleiding inderdaad tekort waar het ging om de “formele borging en documentatie van examenprocedures”, maar staat het eindniveau van studenten niet ter discussie.

De vierde hogeschool die door de NVAO onderzocht is, heeft daarover nog niets bekend gemaakt. Het gaat om de opleiding journalistiek van de Hogeschool Windesheim.