Zuidelijke hogescholen scoren beter

Hogescholen in het zuiden van het land bieden betere opleidingen dan die in de Randstad. Avans is de kampioen van de grote instellingen, terwijl Inholland onderaan eindigt.

Dat staat in de Keuzegids Hbo Voltijd 2012, die vandaag verschijnt. De jaarlijkse gids is bedoeld om scholieren te helpen bij hun studiekeuze, maar trekt in brede kring de aandacht. De redactie biedt een overzicht van de sterke en zwakke punten van opleidingen op grond van studentoordelen, onderwijsstatistieken en deskundigenoordelen.

In het rijtje van grote hogescholen staan de Hogeschool Zeeland en Hogeschool Zuyd op de tweede en derde plek achter koploper Avans, die 71 punten scoort op een schaal van honderd. Daarna volgen NHTV Breda en Hogeschool Windesheim.

Alle grote Randstadhogescholen scoren onder het gemiddelde. Dat geldt voor het eerst ook voor de Haagse Hogeschool. De Hogeschool Utrecht doet het niet veel beter dan Inholland: zij krijgen beide net iets meer dan vijftig punten.

De extreme uitschieters naar boven en beneden zijn allemaal kleinere hbo-instellingen. In het rijtje met middelgrote instellingen staat de Christelijke Hogeschool Ede net als vorig jaar bovenaan (83 punten), maar de allerhoogste scores zijn voorbehouden aan vier zelfstandige pabo’s en het particuliere managementinstituut IVA in Driebergen. De Katholieke Pabo Zwolle sprokkelt maar liefst 92 punten bij elkaar.

De kleine kunsthogeschool Codarts (48,5 punten) en vooral de particuliere hogeschool HBO Nederland (37,5) doen het daarentegen slecht: zij krijgen een stuk minder waardering dan Inholland met 51,5 punten.

Wie een opleiding uitzoekt, moet eigenlijk niet op de reputatie van hogescholen afgaan, waarschuwt de redactie. Het is verstandiger om naar de opleidingen zelf te kijken. “Zelfs Inholland, de zwakste grote hogeschool, heeft bijvoorbeeld twee ijzersterke technische opleidingen: elektrotechniek en werktuigbouwkunde in Alkmaar. Maar daar staan wel tientallen zwakke opleidingen tegenover.”

De studentoordelen, waar de Keuzegids zich grotendeels op baseert, komen uit Nationale Studenten Enquête (NSE). Die wordt uitgevoerd door het Nijmeegse onderzoeksbureau ResearchNed in opdracht van de stichting Studiekeuze123. In de NSE krijgen studenten vragen over allerlei aspecten van het onderwijs: van het lesprogramma en de docenten tot de roosters en gebouwen.