Acht moedige voorstellen voor een echt duurzame UU

Aan: Anton@collegevanbestuur.uu.nl
Betreft : voorgenomen daadkracht
Bijlage: fantasie

Beste Anton,

Vorige week was ik zo blij met de aansporing van Bert (voor de mensen die meelezen: je collega in het bestuur van de UU) om toch vooral meer te doen om de universiteit duurzamer te maken. Mijn hart maakte een sprongetje. Dat was gauw voorbij toen ik door de hal van het Bestuursgebouw liep. Daar zag ik het tafereel van de Taskforce Sustainability dat op de foto bij dit blog staat.

De tranen sprongen mij in de ogen. Toevallig kwam mijn nieuwe directeur nét op dat moment langs en zag mij snikkend over het tafeltje hangen. Ik maakte haar deelgenoot van mijn wanhoop over het gemis aan daadkracht in onze illustere universiteit. Ik zie niks concreets gebeuren om ons doel te bereiken!

Troostend zei ze: Oh ja?, ik word er heel vrolijk van. Het brengt de mensen misschien wel op andere ideeën en dat is nooit weg. Tegen zoveel optimisme kan ik niet op Anton. Ik dacht ok, zal ik ook eens wat ideeën ventileren. Maar dan wel concreet, uitvoerbaar en zinvol!

Het eerste dat in mij opkwam? Een advies aan het bestuur van de universiteit. Waarom wachten op een taskforce? Als we echt duurzaam willen zijn kan je met een paar ingrepen ons C02-verbruik aanzienlijk beperken. Hee, en misschien komen we dan wel alsnog in de buurt van onze doelstellingen:

1. Voer betaald parkeren in. Iedereen moet betalen, in de binnenstad is dat allang zo, dus dat kan hier ook.

2. Geef iedereen die binnen 50 km van de universiteit woont een dekkende woon-werkvergoeding voor de  kosten van het openbaar vervoer. Wie fietst kan een rijwiel declareren.

3. Vergoed openbaar vervoer tot … een maximale reisafstand van 50km. Wie van verder komt krijgt niks meer. Motto: Wonen en werken in dezelfde omgeving!

4. Maak parkeren voor werknemers alleen mogelijk in de P & R’s. Bouw alle overige plaatsen af, buiten misschien een aantal voor leveranciers. De garage van de bibliotheek kunnen we reserveren voor domme afspraken met TNO.

5. Richt het Transfer-bureau in om het uitwisselen van banen tussen universiteiten te regelen.

6. Selecteer bij sollicitatieronden op woonplaats. Bij gebrek aan kandidaten die dichtbij wonen: werknemer verhuisplichtig maken.

7. Richt een leenfiets-systeem in zoals in Barcelona. Uitgevoerd als een duurzaam werklozenproject. Pak de fiets waar je aankomt op de universiteit en zet ‘m neer waar je weggaat. En dat functioneert dan allemaal met onze fijne Campuskaart.

8. Bij aanbestedingen mogen alleen leveranciers reageren die op minder dan 50 km van Utrecht gevestigd zijn.

Weg vieze lucht. Weg verstopping Science Park. Ruimte over!
Dat krijgen we er nooit door hoor bij de U-raad, hoor ik jullie al mompelen Anton. Ja, maar dat zijn wel heel concrete voorstellen, hoor ik de Taskforce verwonderd zeggen. Onze arbeidsvoorwaarden?, vragen de bonden.

Ik zeg : gewoon concretiseren dames en heren. Vandaag! Niemand protesteert. Protesteren is zó jaren zestig. Wie daar nog bang voor is, moet uit de mottenballen.

Wat een inspirerende daadkracht, zullen de gemeente Utrecht en andere universiteiten zeggen. Hoezo moet duurzaam geld kosten? Dit levert geld op! Reserveer het bespaarde geld voor onderzoeksvoorstellen die duurzame resultaten beogen of maatregelen die duurzaamheid bevorderen. Win-win Anton!

We gaan eindelijk onze slogan waarmaken Bright minds better future. De rol spelen die ons toekomt. Opvoeders, voortrekkers, uitvinders, inspirators!
Stoutmoedig zijn!
Het moet.