CoronEra en het feest van de onmisbaren

Aan : Kees@thuis_uumedewerkers.uu.nl
Betreft: CoronEra en het feest van de onmisbaren.
Bijlage: Lente!

Ha Kees,

Het is inmiddels echt lente geworden. Het ziet er buiten fantastisch uit. Mooier en uitbundiger dan menige lente die ik me kan herinneren, en dat zijn er inmiddels nogal wat hahaha … . Het lijkt ook wel of het allemaal tegelijk moet nu er zo weinig mensen van kunnen genieten.

Net als in het dagelijks leven heb je de ”kijk mij eens bloesems”, aandoenlijk in hun protserige naïviteit en doorgewinterd in het presenteren van hun gebakken lucht. Dat kunstje verveelt gauw en verdwijnt als decor naar de achtergrond. Honderd van die zegt mijn oog. Dan het kleine goud, bescheiden bloeiend, tegen de verdrukking in. Telkens verrassend nieuw en op onvermoede plekken. Maar overal in stilte aanwezig en balsem voor de ziel.

Als het niet zo tragisch was, zou je lachen om de collectieve aandacht van onze media voor de “gewone mens” die al jaren zijn werk in de verdrukking en ondergewaardeerd moet doen maar die nu ineens een troetelwerknemer is. De Onmisbaren. Applaus op straat voor de mensen in onze onmisbare beroepen. Vervangbaar wordt plotseling onmisbaar. Geoutsourceden worden nu kanjers genoemd. De brutaliteit van ons managementdenken wordt ineens erg zichtbaar: chauffeurs die niet eens naar de wc kunnen terwijl ze wel twee uur langer “mogen” werken omdat ze “onmisbaar” zijn.

Wat deed de universiteit met ons kantinepersoneel, onze schoonmakers, onze receptiemedewerkers enz? Uitzwaaien! En met alle medewerkers die op eigen wijze gewoon elke dag hun kunstje vol verantwoording en enthousiasme flikken zonder zichzelf op de borst pardon borsten te rammen? Verprocessen! Protocolleren!  Waarom dat onvoorwaardelijke mediageknuffel ineens? En wie hangt er uit het raam om te applaudisseren? Uit schaamte? Ik vrees dat nu zichtbaar wordt dat het gros van vet betaald Nederland zijn geld wat al te makkelijk verdient zonder controleerbaar te presteren. Commanderen, en uitbesteden.

Ook de media vallen door de mand doordat ze zonder accurate data wat rondblaten, omdat ze elk analytisch vermogen ontberen, en slecht logisch hebben leren redeneren. Ze weten bij god niet hoe ze iets zinnigs moeten schrijven. In plaats van een gepast zwijgen te betrachten, kopiëren ze óf klakkeloos van elkaar, óf produceren inhoudsloos, ondoordacht of fout emo-nieuws over corona. Pardon, Covid-19 moet je zeggen, Dat klinkt meteen alsof je weet waar je het over hebt. Ik heb weinig steekhoudends kunnen lezen of horen in de media, behalve dan dat het een virus is.

Voor bevlogen jonge onderzoekers van onze universiteit biedt de CoronEra een fantastische tijd om onderzoek te doen en rustig te studeren, Onderwerpen op straat, direct binnen handbereik. Grijp je kans en maak van de nood een deugd! Voer voor psychologen, sociologen, ziekenhuiswetenschappers, biologen, epidemiologen, politicologen enz.
Een blijvende lente?
En blijft de lucht vrij van duizend witte strepen? Zullen we ons hijgerige ratrace-bestaan achter ons laten? Zullen bezinning en kwaliteit, waardering en versobering beklijven? Of vieren we het feest Saturnalia en blijft de Hollandse lente een eendagsvlieg?

Ik hoop zo van niet,

Je baaierd