Dingen die je niet nodig hebt

Aan : Duurzamen@uu.nl
Betreft: Dingen die je niet nodig hebt
Bijlage: Een uitzondering?

Hoi,

Ik waai zo langzamerhand uit mijn schoenen, echt droog is het hier niet meer geweest de laatste drie weken. Tot overmaat van ramp is het ook nog carnaval in keutelstronk. Ja, ik beschouw carnaval als onderdeel van het weer. Evenals het Coronavirus. Hoe slecht het ook is, er breekt altijd wel weer een keer een zonnetje door.

De humor ligt immers op straat hier. Op de radio hoorde ik dat het Coronavirus eindelijk in Nederland gearriveerd is, tot groot geluk van de Nederlandse media. Ze hadden al, niet gehinderd door enige kennis van zaken, allerlei reportages gemaakt over de dreiging van dit levensgevaarlijke fenomeen; maar nu konden ze eindelijk écht los.

De eerste besmetting (of tweede, ik weet het al niet meer) kwam uit Tilburg. De autoriteiten en de pers haastten zich op de radio te melden dat men onderzocht met wie het slachtoffer carnaval gevierd had. Hilarisch!

Onmiddellijk daarna (men realiseerde zich waarschijnlijk dat dit niet serieus genomen kon worden) kwam de melding dat de man toen hij carnaval vierde nog niet besmettelijk was. Dat zou ik ook zeggen!

Eindelijk kan het circus van mediafactotums en beroepsbestuurders weer laten zien hoe belangrijk, daadkrachtig en onmisbaar men is. Van onze ‘populaire’ Femke tot en met opiniekanonnen als Jinek. Matthijs had in DWDD als eerste een wetenschapper van de Belgische KUL die een vaccin ging brouwen, las ik. Terwijl Iedereen weet dat een vaccin ontwikkelen tenminste een jaar of twee duurt! Tsja, de naam van die universiteit wekt bij mij in ieder geval niet écht vertrouwen!

En zo hypen we maar door.

Veel Interessanter was een uitzending op de radio waarin een importeur van kerstballen aan het woord kwam. Hij zou een schade van ettelijke tonnen lijden als de Chinese quarantaine nog een paar weken door zou zetten. Vorig jaar had hij containers kerstballen, kunstboompjes, engelenhaar enzovoort besteld en aanbetaald. Na de nu geplande drie maanden productietijd en een maand verschepen is het al september. Liefs willen de tuincentra en warenhuizen die spulletjes dan al in hun schappen hebben. Ze hebben erop gerekend en er al ervoor betaald. Hoe nu?

Ik bedacht me ineens dat bijna al die spulletjes, waar niemand op zit te wachten maar ons erg gelukkig maken volgens deze importeur, voornamelijk uit China komen. Plastic zadelhoesjes, foute pingpongbatjes, ondeugdelijke skateboards, allerlei plastic herrie met weggooibatterijen. Het werkt een week en belandt vervolgens afgedankt in de vuilnisbak. Crimineel vuurwerk en buitenlandse studenten waardoor wij op onze universiteiten kreupel Engels moeten gaan spreken. Allemaal niet meer geïmporteerd! Geblokkeerd zonder handelsoorlog!

Een mooi voorbeeld van die herrie zijn die weggooifietslampjes. Altijd zoek. Als je ze toch nog vindt, blijken de batterijtjes leeg. En als je terugkomt, zijn ze van je fiets gejat. Waarom vinden wij dat handig. Waarom zit er niet op elk weggooilampje vijftien euro belasting zodat gewone, altijd aanwezige fietslampen zonder batterijen weer terugkomen op onze fietsen?
We zijn te gemakzuchtig.

Baaierd