Hot loveseats

Aan: Florissciencepark@overalinutrecht.nl
Betreft: Hot loveseats
Bijlage : objet trouvé

Ha Floris,

Wat geniet ik toch elke keer weer van geniale vondsten van pr-afdelingen. Het ziet er altijd schitterend uit, en af en toe neem ik er zelfs eentje mee. Zo’n folder ligt dan drie weken thuis op de stapel ‘nog even bekijken’. Tot ik de stoute schoenen aantrek, ‘m oppak, de eerste zin lees en denk: zeker voor vakgenoten. In het Bestuursgebouw ligt ook zo’n stapel pamfletten waar je je na de eerste blik al van afvraagt: voor wie is dit in hemelsnaam bedoeld? Kom op, even doorzetten, verman ik mezelf dan. Na de eerste twee zinnen (in het Engels natuurlijk) drie keer gelezen te hebben, heb ik spijt dat ik dat ding niet heb laten liggen.

Ik kan me nog de klompsleutelhangers herinneren met een ‘Solletje’ in bijna correcte huisstijl erop. Is moeilijk hoor, om op zo’n klein oppervlak ook nog: Utrecht University in het lettertype ‘smutziger’ naast onze zon te laten printen. Leg dat maar eens uit aan een Chinese fabrikant. Het was voorspel van een rücksichtsloos-intelligent marketingoffensief: ‘Let’s Valorise, Provincial yet International’ .

En kinderspel vergeleken bij de volgende stap. We brachten het diep in onze organisatie gewortelde milieubewustzijn voor het voetlicht door de aluminium bedrijfsfiets te lanceren. Oer-Hollands maar tegelijkertijd topdesign. Unisex! Ze hebben hun dienst inmiddels al ruimschoots bewezen. Goed bezig!

Maar: eerlijk is eerlijk, Floris. Deze keer hebben jullie de marketeers écht zichzelf laten overtreffen. Mega! Eindelijk de wetenschap weer goed in de picture. Laat ze maar eens weten waar het hier over gaat in onze Wetenschap Warande. Dat mag ook wat kosten, want samenwerking tot stand brengen is al geen sinecure; ‘m aan de man brengen vereist ultimate skills. Alleen al de win-winsituatie in beeld brengen vereist een helder inzicht in het reilen en zeilen van de wetenschap, de stad Utrecht en natuurlijk haar cultuur. Maar er ook nog eens een slaatje uit slaan vereist een degelijk commercieel georiënteerd brein!

En daar staan ze dan. Fier in de herfststormen. Oogverblindend wit. Versierd met kleurrijke prints. Een lust voor het oog. Scientific loveseats.  Hoe vermetel getroffen is de symboliek. Deze in één icoon gevangen samensmelting van alles dat Utrecht te bieden heeft. Men is niks vergeten!

Aan de buitenkant een geprint pamflet over hoe milieubewust wij bezig zijn. Bij ons zijn polyester en purschuim al jarenlang taboe, dat zie je meteen! Vervolgens het hoogste cultuurgoed van de stad Utrecht: de Muffin. (Voor de dummies: onze eigen hunnie-bunnie NIJN ©. Van Dick (excusez-le-mot) Bruna.

Binnenin dit miraculeuze symbool van samenwerking valt ook veel te bewonderen: Onder andere een boekenkast. Een heuse boekenkast in het cubical! Door ruimtegebrek verdwenen uit de universitaire werkkamer; onbekend bij de student; maar gered door marketeers. Bravo. En tegelijkertijd weer drie studieplekken erbij! Is het je dan vergeven dat onze Sol niet prominent op de buitenkant prijkt? Who cares!

Nu maar hopen dat Roos Dakloos er niet intrekt.

De Muffins!

Baaierd.

Tags: baaierd

Advertentie