Laten we het studeren afschaffen

Aan: Oudeman@voorzittercollegevanbestuur.uu.nl
Betreft: Laten we het studeren afschaffen
Bijlage: I have seen it all

Beste Marjan,

Zit je nog in het buitenland of ben je al weer terug in de saaie burelen van onze universiteit? Ja, ik vind er ook niet veel meer aan hoor. Het weer wordt buiten steeds zachter en zonniger! De dagen lengen en de bloesems bloeien. Vanmiddag maakte ik nog een rondje door onze Botanische Tuinen. Wat een lentepracht. Moet je ook eens doen. Houdt de geest jong en fris.

Maar ik begrijp dat er tijdens de kostbare uurtjes die je bij ons verblijft als voorzitter van het College van Bestuur voor dit soort strapatsen natuurlijk niet veel tijd overschiet. Zeker niet als de onkostenbonnetjes en declaratieformulieren nog ingescand moeten worden. Wat een bureaucratie!

Nou ja, ik mag aannemen dat je dat karweitje uitbesteedt! Ik vul nooit declaratieformulieren in. Afin, ik heb inmiddels wel weer genoeg van de universiteit en ben mijn vertrek aan het voorbereiden. Straks, als ik in de Auvergne ben, mag ik het begin van de lente nog een keer meemaken. Alles loopt daar achter.

Vanmorgen hoorde ik op de radio dat onze minister van onderwijs Bussemaker (of die guitige assistent met dat malle kapsel, ik weet niet meer wie het was) het plan omarmde om de vakantietijden op de lagere scholen over te laten aan de ouders. Ik begreep dat je dan als ouder(s) mag kiezen wanneer je met je kinderen op vakantie gaat. Dus: als je gewoon vier weken wilt gaan skiën, waar jij ook zo van houdt, mag dat. Als het kind tijdens het hele schooljaar maar genoeg schooluren maakt. Want het kind gaat voor alles natuurlijk.

Geniaal hè, dat onderwijsministerie van ons. Ze hebben al op twaalf scholen proefgedraaid. Jazeker! En weet je wat? Geen centje pijn. Directie en ouders zijn laaiend enthousiast. De bonden ook hoorde ik op de radio. Als het maar niet ten koste van het onderwijs gaat, zei de dame van de onderwijsbond nog. Oh ja, er moeten dan nog wel een paar roostertechnische probleempjes opgelost worden, want de school is het hele jaar door open. De onderwijzers zwegen wijselijk.

Onderwijs is een bijzaak aan het worden, Marjan. Kinderen hoeven eigenlijk niks meer te leren, als ze maar genoeg uren op school aanwezig zijn. Een beetje extra administratie en wat beter plannen: rekenen hoeft niet meer, daar hebben ze machientjes voor. Leren hoeft niet meer, want je kan toch Googelen. Schrijven hoeft niet meer want je hebt twee duimen. En lezen kan toch iedereen.

Eigenlijk hoeven ze op school de kinderen alleen nog maar op te voeden. Daar is thuis geen tijd meer voor omdat iedereen permanent moet werken en appen. Twenty-four hours a day baby. My work is my hobby, never a dull moment!

En aangezien kinderen steeds intelligenter worden en al vanzelf genoeg weten, kunnen we dat idee prima overnemen. We moeten ze alleen nog naar een baan begeleiden zodat ze later hun studie kunnen terugbetalen. Career Services!

Love it!

Je Baaierd