Nationale Brainstorm Onderwijs

Body: 

Baaierd is vol bewondering voor Sander Dekker. Die weet toch weer iets nieuws te managen in het onderwijs.

Aan: Sander@ministerie van Onderwijs
Betreft: Nationale Brainstorm Onderwijs
Bijlage: Er zij licht

Ha Sander,

Wat was je weer op dreef man vorige week in DWDD. En wat zat je haar weer goed. Fantastisch zoals dat nonchalant door de war zit. Zo’n gezellig olijk jongenskoppie. Een beetje warrig wetty, alsof je net onder de douche vandaan komt. Maar toch ook weer nét zo gestyled dat die lokjes aan de voorkant ondeugend goed op zijn plaats hangen! Dat moet je een vermogen kosten om er elke dag weer zo uit te zien. Want eenmaal aan zo’n uiterlijk begonnen kan je niet meer terug! En je gaat me toch niet vertellen dat je het zelf zo wreed modelleert met een beetje gel en de fohn!

Ook inhoudelijk was je erg sterk man. Ik hing aan je lippen. Je had me al meteen helemaal toen je vertelde dat na het lanceren van de uitnodiging tot een brainstorm het hele internet plat lag. Jaloers! Dat heb ik nou nooit als ik weer eens een Baaierdje het net op ros! Nee. Ik denk altijd: zou dat vermaledijde DUB-periodiekje nou weer offline zijn? Niet door een tsunami van lezers, maar door een time-out vanwege de trage server. Of nog erger, zo weinig opgevraagd dat Google graag het exacte adres wil zien omdat het geen flauw idee heeft wat het moet aanvullen. Niemand zoekt mijn laatste column.

Kortom, je had een űberdag toen je bij Google™ was en er eindelijk eens geen mensen waren die hun gevoel van onbehagen uitspraken over het onderwijs, dat hoorde ik wel aan je stem. Sterk om dan toch op het gevoel van onbehagen van ouders en leerlingen in te gaan: Zij vragen zich de laatste twee jaar af of kinderen nog wel de juiste dingen leren die voor de toekomst relevant zijn. Verrassend goed geformuleerde vertaling!

Ik had het idee dat men in het onderwijs écht klaar was met oneindig verantwoording afleggen , toetsen afnemen, vergaderen, registreren, financieringssystemen begrijpen; hoogst interessante bezigheden die inhoudelijk niks met het onderwijs of leerlingen te maken hebben en erg veel tijd consumeren. Ach, moeten ze maar een timemanagement-cursusje volgen hoor ik je zeggen. Er is altijd geld voor bijscholing.

Ik had het dus helemaal bij het verkeerde eind! Klaar met luisteren naar negatief onderwijzend personeel. Nu begrijp ik je ongebreideld positieve enthousiasme ook! Aan de organisatie van het onderwijs valt niks meer te verbeteren, dat is al tot op de draad vermanaged. Daar valt voor een afgestudeerd bestuurskundige geen eer meer aan te behalen. Maar de inhoud kan nog wel beter.

Een beetje jammer dat je je liet verleiden om je eigen ideeën over goed eigentijds onderwijs prijs te geven. Moet je niet doen Sander. Handvaardigheid bestaat alleen nog op de basisschool. En ondernemen zit in je bloed. Tijdig updaten hoor! PR-staf eens flink opschudden?
Dus: Hoera, over naar de inhoud. Daar valt een hoop aan te managen. Positief vooruit kijken en luisteren naar het volk.

Ik moest ineens denken aan de 100 dagen van Balkeneinde

Facebook Twitter Whatsapp Mail