Ondergekwalificeerde studenten

Aan Ruud@klagendedocenten.uu.nl
Betreft: ondergekwalificeerde studenten
Bijlage: insomnia

Ha Ruud,
Met enige verbazing las ik je betoog in DUB over het gebrek aan taalvaardigheid bij studenten van tegenwoordig, de gevolgen daarvan en hoe er wat aan te doen valt.

Laten we ervan uitgaan dat je gelijk hebt en dat het beroerd gesteld is met de taalvaardigheid van de aanstormende jeugd. Dat wordt ook bevestigd door een promotieonderzoek van Mik van Es en Ans van Eerden waaruit bleek dat eerstejaarsstudenten bij een taalvaardigheidstest nog niet het basisschoolniveau halen. 81 Taalfouten in een geschreven A4-tje! En dan gaat het niet om de niet de d ’s en de t’s hoor die jij ook niet belangrijk vindt.

Enige twijfel lijkt hier overigens wel op zijn plaats, want het onderzoek was gebaseerd op een steekproef met zo’n dertig studenten. Nog interessanter wordt het als in hetzelfde artikel wordt beweerd dat er plotseling een aanmerkelijke verbetering optreedt als de studenten het door het koppeltje Ans en Mik zelf ontwikkelde programma TAVAN voorgeschoteld krijgen. Na twintig uur oefenen 20 procent minder fouten Ruud! Dat is geniaal! Ja en de dommerdjes die hun programma niet gebruikt hadden, hadden er intussen helemaal niks bijgeleerd!

Deze promovendi hoeven helemaal niet meer in de leer bij Huub Stapel! Ze vermarkten al meteen hun eigen onderzoek. Het zijn volbloed valoriseerdertjes. Als dat geen moderne academische vaardigheid voorstelt, weet ik het even niet meer. Tot zover mijn eerste bedenking.

Maar goed , als er dan al zo veel studenten binnenkomen die de Nederlandse taal in woord en geschrift niet machtig zijn, hoe komen ze hier dan? Hoezo worden ze zo aangeleverd en toegelaten na twaalf jaar scholing. Een ondeugdelijk halffabrikaat in managementterminologie. Waarom laten onze door de wol geverfde bestuurders dat toe? Veronderstelt het volgen van een studie geen basiskwaliteiten?...

En zoja, waarom vallen ze dan bij het eerste tentamen niet door de mand? Multiplechoicetentamens? Is dat niet gemakkelijk zowel voor de docent als voor de student? En als ze door de mand vallen, waarom volgt er dan niet meteen de verplichting om een cursus Nederlands te volgen? Jij kan als docent daar toch ook wat aan doen met een beoordeling? Of moet er dus toch een bepaald percentage slagen omwille van de financiering?

En tot slot: Hoe bestaat het dat een student, zeker in jouw vakgebied, geen lezer is. En daar zit dan inderdaad de kneep. Ze lezen niet meer. Harry Potter was hun laatste dikke boek. Lezen? Jaha, internetpagina’s. Een internetpagina mag niet meer dan vijftig woorden bevatten. Bestaat uit voorgekauwde informatie die in stukjes is opgeknipt. Van de internetlezers komt 90 procent niet toe aan de regel die ik nu schrijf. En de universiteit vindt dat allemaal prima!

Als ze niet al gretig lazen, gaan ze dat echt niet alsnog doen!

Ik vond een instructief pd-fje over de standaard academische vaardigheden. Uit het hoofd laten leren en opdreunen tijdens het eerste college Ruud. Jij roept: wat zijn de academische vaardigheden?: 1… en de studenten antwoorden in koor.

Advertentie