Vacature voorzitter College van Bestuur

Betreft: vacature voorzitter College van Bestuur
Bijlage: mijn voorstel

Ha Kreis,

Mooi dat een headhuntersbureau die opdracht heeft binnengehaald om een nieuwe voorzitter voor ons te zoeken. Knap hoor! Moest jij nou nog voor dat werkje solliciteren of zijn jullie inmiddels ook al strategische partners van ons?

Ik vraag het maar even, want ik zag dat dat headhuntersbureau ook al een leerstoel kan inrichten. Echt wel. Het onderwerp: wie is eigenaar van een maatschappelijke onderneming, zoals onze universiteit. Ik hoop dat ik het zo goed verwoord, want ik vind die vraagstelling heeeel complex. Hier vragen ze zich dat ook al jaren af. Goed om eens te onderzoeken!

We hebben een vet probleem, Kreis. Over een week zijn we zonder stuurvrouwe. Yvonne vertrekt nu al in plaats van december. Want als iemand weggaat, zegt ze,  is het voor de organisatie niet duidelijk waar die persoon nog op aanspreekbaar is.

Dûh. Laat ik dat probleem nou bijna voortdurend hebben met managers die nog niet eens aan het weggaan zijn! Ik weet af en toe in deze duiventil niet eens meer of ik met een collega, een ingehuurde medewerker (van een extern bureau), of met een strategische partner aan het praten ben! Laat staan dat ik weet wat hij of zij eigenlijk voor missie heeft. Maar ja, ik ben dan ook nog een beetje van de oude stempel hè?

Dus fijn dat je ons wilde helpen Kreis, want de kwaliteiten die genoemd worden in het profiel zijn dermate fabuleus dat ik betwijfel of er überhaupt wel iemand is die daar aan voldoet.  Omdat ik geen database heb zoals jij om uit te putten, peinsde ik me helemaal suf over een vrouw die nog meer kwaliteiten heeft dan mijn vriendin. Hoe vind je zo iemand? Ik werd er nogal wanhopig van. Els Borst, Nina Brink of eeuh, Agnes Jongerius?, nee: Winnie Sorgdrager?

Totdat ik me herinnerde dat ik mijn buurman, net van zijn twaalfde managementtraining teruggekomen, hoorde zeggen: je moet out of de box durven denken Baaierd!

En ik heb haar gevonden. Eureka!

Ze geeft de universiteit een nieuw gezicht, ze is inspirerend, betrokken en ambitieus. Ze communiceert ook uitstekend, dat meisje dat ik op de Uitdagen achter de kraam van de Bloedbank zag staan! Zwartkijkers onder ons hadden haar ideeën graag nog transparanter gezien; maar hee, ze redt zelfs levens! Dat is nou precies wat onze universiteit nodig heeft Kreis! Een nieuw aanzicht.

De faculteiten besturen zichzelf wel; de facilitaire dienst is vrijwel uitbesteed; de samenwerking met andere universiteiten: niet nodig, we zijn toch al veel te groot. En internationalisering: ik weet zeker dat Yvonne ook een tolk in China gebruikt. En voor een salaris dat voldoet aan de WNT komt zij wél werken hoor. Dusss.

Oh ja, nu ik je toch aan het helpen ben: ik zag een headhuntersbaan als research adviseur executive search. Kan je me even voordragen? Hoef jij je database niet te raadplegen en ik niet meer te zoeken,

Win Win!

Baaierd