Wie heeft hier de leiding?

Aan: Henk@onzichtbaar_voetvolk@uu.nl
Betreft: Wie heeft hier de leiding?
Bijlage: patches

Ha Henk,
Warm is het de laatste tijd he? Het weer is helemaal in de war. Het lijkt wel alsof de zomer allang op zijn hoogtepunt is. Maar het feest moet nog beginnen! Tijd voor de Auvergne! Ik begreep dat jij inmiddels in Egypte zit, of ben je nog niet met pensioen?
Afijn, ik heb je lang niet gezien op De Uithof!

Weet je, ik kan het allemaal niet meer bijhouden hoor. Vrijwel alle mensen uit mijn werkverleden zijn vertrokken of inmiddels enthousiast bezig hun biezen te pakken. Dat stemt mij droevig. Nog droeviger word ik, als straks mijn salaris ook niet meer uitbetaald wordt, want daar was jij toch van? En dat je baas ervoor zal zorgen, geloof ik helemaal niet meer. Te afhankelijk van derden die het werk voor hem doen. Vergaderen en aansturen doet iedereen tegenwoordig geloof ik. Oh ja, en jezelf profileren natuurlijk, dat was ik even vergeten!

Jij weet nog dat we MSA indertijd hadden als financieel systeem. Was dat beter? Welnee! Als ik je collega’s zie lopen in de Botanische Tuinen en ik zeg dat we dat vroeger Machtig Slechte Administratie noemden hoor ik ze nu al gnuiven van plezier. Een mens moet immers wat te klagen hebben. Dat verbindt. Als het te warm is, kom ik ze trouwens niet tegen, luie donders!
Nu hebben we gelukkig SAP.

Een imposant financieel systeem! Alles in SAP riepen de enthousiastelingen indertijd nog. Ja, ook de vastgoedadministratie, de verhuur aan derden, collegezalen roosteren, studenten registreren. Alles kan in SAP. Het is een Überadministratie! Echt een degelijk Duits product. Voor bedrijven dan hè?

Maar ja, als alles in één systeem moet, wordt het ook steeds moeilijker om te beheersen. Hoe groter het domein, hoe ingewikkelder de software wordt. Hoe beter je de processen moet kennen en hoe meer er fout kan gaan.

“We” hebben net een nieuwe module in bedrijf “genomen” Henk. Sorry, “moeten nemen”. Mooi man. Ons hele bedrijfsproces, van begin tot het eind zit erin. En weet je wat nu zo raar is? In alle bedrijven wordt zo’n nieuwe module voor die in productie gaat uitvoerig getest. Want je wilt het toch niet meemaken dat je er na de invoering achter komt dat er van alles niet werkt? Rekeningen kwijt raken, bestellingen niet meer goedgekeurd kunnen worden. Betalingen blijven steken. De nachtmerrie van elk bedrijf. En weet je wat? Wij hebben het gewoon in productie genomen terwijl het nog vol met bugs zat. Is er eindelijk besluitvorming te ontdekken in de bestuurslaag; luisteren ze naar de nitwits.

Helaas kan het werkvolk het nu niet meer bijbenen. Te veel gestuurd op afstand zullen we maar zeggen. Gelukkig kunnen ze de schuld nog geven aan die ingehuurde derden, die beloofden dit varkentje te zullen wassen. Maar weten onze regievoerders wel welk varkentje in het contract had moeten staan? Tsja, gelukkig hebben we de patches nog, eeuh .. kopen we de patches wel,

Je Baaierd