‘Wilt u mijn buitengewone intellect bevestigen?’

UCU-student Lotte ergert zich weer eens. Dit keer aan mensen die zichzelf graag horen praten om zo zichzelf het idee te geven dat ze op zijn minst een buitengewoon interessante mening hebben.

Waarschijnlijk herkennen veel mensen dit van de middelbare school: een kind uit een welvarend milieu steekt zijn hand op om trots mee te delen dat hij over het onderhavige onderwerp toevallig een mening heeft klaarliggen en ook nog eens een geldige argumentatie heeft voorbereid. De docent is verrast en onder de indruk en overhandigt ceremonieel 30 procent van zijn spreektijd aan de leerling in kwestie.

Tijdens colleges en lezingen is overduidelijk wie zijn hele leven die 30 procent spreektijd heeft gekregen. Voor hen is het nu voor altijd te laat de juiste definitie van het woord ‘vraag’ te leren. Het is immers makkelijker om gewoon te zeggen wat je vindt dan een inhoudelijke vraag te stellen.

Niet al te lang geleden was ik aanwezig bij een kleinschalige lezing van journalist Marc Chavannes. De sfeer was gemoedelijk, totdat de beste man zich afvroeg of er nog vragen waren. Met het structureel ondermijnen van de wetten van de zinsconstructie, werd de langste vraag in de geschiedenis van de mensheid gesteld.

Drie minuten lang sprak een meisje in een Amerikaans nepaccent haar gedachten uit over de volledige lezing en alles wat er in was voorgekomen. Ze vond namelijk heel veel dingen. En eigenlijk wilde ze vooral dingen over zichzelf mededelen maar het zou zo sneu zijn voor Marc Chavannes als het niet ook een beetje over hem zou gaan, dus verpakte ze haar toespraak in vraagvormig plasticfolie en schoof het in de armen van de man die vol onbegrip naar het systeemplafond aan de andere kant van het zaaltje staarde.

“Can you repeat the question?”, zei iemand. Men lachte.

Hij herhaalde een paar zinnen uit de lezing en liet vervolgens de rest van het publiek het werk doen, dat in een verhitte discussie raakte met iedereen behalve met Marc Chavannes. Niemand, zo bleek, had een vraag voor hem. Maar ze hadden wel allemaal een mening.